עיניים פקוחות 1.12.2012: קונגו, סוריה, מצרים, סודאן ומשקפי שמש

פתח דבר:

עיניים פקוחות הוא פוסט שבועי המנסה לתקן במעט את העיוות הדיווחי של תקשורת המיינסטרים. עיוותים אלו הם תולדה של אינטרסים כלכליים ושררתיים, אך בעיקר של ראיית עולם המדגישה את הקרוב (גאוגרפית, היסטורית ורעיונית) ואת המפחיד. בצורה זאת, אנו ניזונים ממידע שמצמצם את הפרספקטיבה שלנו למצב נטול קונטקסט כרונולוגי, נטול היסטוריה, נטול פרספקטיבה עולמית ונקודות מבט סותרות וביקורתיות. בעיניים פקוחות אנסה לסקור את מירב האירועים החשובים של השבוע, כאשר הרעיון הוא ליצור "אפליה מתקנת" לסקירה המעוותת הרגילה ו"לשריין" מקומות, לנושאים, מדינות וארועים, שאם במכוון או בשוגג, נעלמים מהתקשורת, סובלים מתת-דיווח או סילוף של ממש.

בעולם בו דעת הקהל מכתיבה את המדיניות והתקשורת מכתיבה את דעת הקהל, בורות חדשותית איננה רק מחסור פרסונלי של הבור, אלא מחיקה של הבלתי ידוע מקיום וצ'ק פתוח בידי קומץ המיודעים לפעול כרצונם. אם מספיק אנשים מפתחים אמת סובייקטיבית מעוותת, האמת האובייקטיבית לבסוף נכנעת ומתגשמת בדמות העיוות. רצח שאינו מסוקר, הוא רצח שהותר. זה לא זכותנו להיות מיודעים, זאת חובתנו.

הנושאים במכוון לא מסודרים, בכדי להמנע מהקטגוריזציה הטבעית שבה אנו פוסלים מידע, בגלל שהוא נופל במשבצת כזאת או אחרת. אני משתדל להביא את הדברים שעברו דרכי במהלך השבוע, אבל סביר וברור שלא אמצא ואציג את הכל. קראתם משהו מעניין שלדעתכם סובל מתת-דיווח או עיוות? חשבתם שפיספסתי משהו חשוב? שלחו לי לינק באימייל (בנושא רישמו "עיניים פקוחות") ל: Eishton@gmail.com

24.11.2012 – 30.11.2012

מדוע משקפי שמש כל כך יקרים? – זה נשמע כמו שאלה פשוטה ולא כל כך חשובה, אבל התשובה מרכזת בתוכה דוגמה פרטנית לצורה בה מתנהלת כל הכלכלה שלנו. כתבת וידאו של "60 דקות" חושפת שמאחורי כל שמות המותגים שאתם מכירים – ריי באן, פראדה, אוקלי, שאנל, דולצ'ה גבאנה, ורסאצי', ראלף לורן, טיפני, בולגרי ועוד – למעשה כל זוג משקפי שמש שאי פעם היו בבעלותכם, סביר שהגיע מאותה החברה ושמה -לוקסוטיקה.

הם מעצבים את המשקפיים ומייצרים אותם כמעט ללא קשר לחברות המותגים שאתם חושבים שקניתם מהן. בסוף פס הייצור, מדביקים עליהם את הלוגו של החברה המזמינה ויוצרים רושם של מגוון ותחרות. בפועל, חוץ מחיקויים, כל המשקפיים שאתם רואים בחנויות הם של לוקסוטיקה וכשכל המותגים הם בעצם סתם מתווכים, אז אין לאף אחד סיבה אמיתית להתחרות או להוריד מחירים. את מעט המתחרים שהיו להם, הם ריסקו דרך השליטה שלהם בחנויות המשקפיים ואז רכשו אותם כשהמניות שלהם התרסקו (אפילו את "אירוקה" הישראלים הם קנו שנה שעברה). והם לא משאירים מקום למשחק – לאחרונה הם גם רכשו את חברת הביטוח השניה בגודלה בארה"ב לתחום הראייה (ואתם יכולים לתאר לעצמכם לאן מופנים המבוטחים).

המראיינת שואלת את הבעלים של לוקסוטיקה: "אתם מספקים רק את האשליה של גיוון אבל המחירים יקרים", והוא מגיב בכנות שרק בעולם הקפיטליסטי המודרני, אנשים מוכנים לסבול: "כל דבר שווה את מה שאנשים מוכנים לשלם עבורו." או – אתם אידיוטים ואנחנו ננצל את זה. ככה נראה "השוק החופשי" בימינו.

***

"חיים" על מרקורי נאס"א מאשרת כי מצאה מים ועליהם חומר אורגני כלשהו בקוטב של מרקורי. אז עכשיו זה רשמי: אנחנו לא לבד ביקום! (אנחנו עם איזו עיסה אורגנית – אבל הי, זה לא תיאור שמתאים גם לבן\בת הזוג הנוכחיים שלכם?).

***

דו"ח העוני – את מה שהיה לי לומר בנושא כבר כתבתי כאן. אז הנה רק גרף מהדו"ח כדי שלא יגידו לכם שהמצב ביוון או ב-X הרבה יותר גרוע.

תחולת העוני

גרף "תחולת העוני" מתוך דו"ח העוני 2012 [מקור]

***

כיכר תחריר (שוב) בוערת – כ-100 אלף איש הפגינו אתמול (שישי) בערב בכיכר, נגד החוקים האנטי-דמוקרטים שנשיא מצרים העביר לאחרונה. דיווח וידאו של ה-MSNBC מגלה ריבים אלימים בתוך הכיכר, בין תומכים למתנגדים ומאבטחים, המצויידים במקלות ואלות. אנשים נחטפים לתוך רכבים ונעלמים. אני חושב שהמצב שם הרבה פחות ברור ממה שנדמה לנו מבחוץ ומהידיעה האבסולוטית שמנסים לטעון לה פרשנים פוליטים. המדינה הזאת נקרעת בקרב אמיתי בין האנשים שרוצים להתקדם לדמוקרטיה עם זכויות פרט, לבין האנשים שתומכים בשלטון הדת (והצבא) עם דמוקרטיה מוחלשת סביבו. בתוך המרק הזה, יש הרבה קבוצות שיש להן אינטרסים שררתיים וכלכליים שמושכות לכיוון שלהן. אם מצרים הוכיחה משהו עם אותה מהפכה שהעיפה את מובארק, זה שעריפת הראש איננה פיתרון ושמחאות הן תהליך ארוך. באותו האופן אני פוסל את ניסיונות ההפחדה של פרשנים ישראלים, לגבי מקרים שקבוצות קיצוניות יותר יעלו לשילטון. האנשים האלה ברחוב לא יעלמו רק כי השלטון יתחלף והניסיון לתאר את מצרים כמדינה אחידה שתיישר קו עם ההנהגה שלה, הוא תיאור מצב פשטני והכללתי שלא מחובר לתמונות היוצאות ממצרים. זו מדינה במלחמה על עצם הגדרתה. הדחיה של מוריסי היא עדות לכך שהמפגינים רוצים שינוי של השיטה ולא החלפה של האיש שעומד בראשה של אותה שיטה שהם דחו. אינני יודע מה יוליד יום, אבל אני בטוח שמשטר קיצוני לא יהווה איום לישראל (כפי שמשדרים לנו), לפני שהוא ינצח את ההתנגדות העזה הפנימית. וכרגע, לא נראה שזה אפשרי בלי לרצוח כמה מאות אלפי מתנגדים מובהקים (אם בכלל).

הערה: מסביב לעולם יש מחאות והפגנות בהיקפים שונים וממש על בסיס יומיומי. מיליוני אנשים כרגע נמצאים ברחובות בסכסוכים אלימים עם המשטרה והצבא של המדינות שלהם. הארועים הללו כמעט ולא מסוקרים וקטונתי מלהביא את אינספור ההפגנות והקבוצות ולכן רק אמליץ על קבוצת הפייסבוק "מחאות העולם 24 שעות ביממה" המביאה צילומים ודיווחים מכל קצוות התבל, שהתקשורת שלנו לא מתעסקת בהם.

***

שיחות בין גזענים – ראש העיר נצרת עילית שמעון גפסו, במכתב לאלי ישי, על ערבים-ישראלים מנצרת, שכנתו, "שהעזו" להפגין נגד עמוד ענן: "לו היה הדבר בידיי, הייתי מפנה מעיר זו את תושביה עוכרי ישראל, שמקומם הוא בעזה ולא פה" "השלטון בעיר הוא "גיס חמישי" המהווה "סכנה בימים של שלום ואיום של ממש בימים של מלחמה", וכי העיר הולכת ונהפכת ל"קן טרור באמצע הגליל"."

***

נשים במעקב – ערב הסעודית הפעילה מערכת מעקב אחרי הפלאפונים של נשים במדינה ושולחת הודעה לבעליהן כאשר אלו חוצות את הגבול. יצויין שערב הסעודית היא המדינה היחידה בעולם בה לנשים אסור לנהוג ורק ב-2015 יותר להן להצביע בפעם הראשונה.

***

הגרעין הישראלי – הארץ מתרגם כתבה של הוושינגטון פוסט, על כך שארה"ב הולכת לבנות מתקן סודי תת-קרקעי באזור המרכז. גם בפוסט וגם בהארץ אין יותר מידי מידע מעניין, אלא ערמת ניחושים בשילוב מידות ונתונים על המזוזות שיותקנו. בהארץ השמיטו את השורה הבאה (תרגום שלי מהפוסט): "במהלך השנים נבנו גם מתקנים לאיחסון וטיפול בכלי נשק גרעינים (למרות שישראל אינה מודה שברשותה נשקים כאלה)".

כמו כן, נמצאו בהיסטוריה של הדפדפן של צה"ל אתרי פורנו רבים, שישראל טוענת שנכנסה אליהם בכדי לקרוא מאמרים.

***

נשים ברחוב מבצע לחלוקת גז מדמיע לנשים חסרות בית וזונות רחוב, הנמצאות בסכנת תקיפה ואונס. לתרומה לטובת הרכישה והחלוקה, לחצו כאן.

***

תג מחיר 1 – מעל ל-20 רכבים פונצ'רו בכפר סינג'ל, ככל הנראה ע"י מתנחלים. עניינים מן הסוג הזה הפכו לשיגרה, ממש כמו העובדה שאיש לא מדווח עליהם. להזכירכם ב-2008 עבר "חוק דרומי" לאחר ששי דרומי ירה והרג פורץ ערבי בדואי (שאין עוררין שהיה שם בכדי לגנוב רכוש חקלאי ולא למטרות טרור). החוק למעשה קובע שעל אותן העבירות המתבצעות בהרבה מפעולות תג מחיר, רשאים הפלסטינים והערבים הישראלים, לירות במתנחלים התוקפים את רכושם בשטחם הפרטי:
"לא יישא אדם באחריות פלילית למעשה שהיה דרוש באופן מיידי כדי להדוף מי שמתפרץ או נכנס לבית המגורים, בית העסק או המשק החקלאי המגודר, שלו או של זולתו, בכוונה לבצע עבירה, או מי שמנסה להתפרץ או להיכנס כאמור."

כמובן שאם יעשו זאת, יגלו שהחוק אומנם לא מזכיר רשמית רקע אתני או דת, אבל השופטים כבר ימצאו את דרכם להבדיל בין בדואי שמנסה לגנוב ציוד, למתנחל שמנסה להרוס ציוד.

תג מחיר 2 400 עצי זית הושחתו ו-8 רכבים ניזוקו מפעולה נוספת במזרח ירושלים.

***

המלחמה בקונגו – כושים מתים לא מייצרים כותרות, בטח שלא כושים מתים באפריקה. כך בכתבה ב-CNN שואלים כיצד זה שכל העיתונים בעולם דיווחו בכותרות ראשיות על מבצע עמוד ענן שלנו עם פחות מ-200 הרוגיו, בעוד בקונגו נרצחו בשני העשורים האחרונים יותר מהשואה ברואנדה של 94', הטיהור האתני בבוסניה של שנות ה-90, השואה בדרפור, הצונאמי הענק של 2004 והמתים בפצצות האטום של הירושימה ונגאסקי – כולם ביחד, כפול 2!

קונגו הוגדרה "בירת האונס העולמית" וזה נהיה די ברור כשמבינים שכמעט כל דקה נאנסת אישה בקונגו (כ-1150 נשים ביום) . המצב הזה הוא תוצר של לחימה ארוכת שנים ומרובת רציחות זוועתיות שהותירה גברים רבים עם ערך כל כך נמוך לחיי אדם וסבל, שאונס כבר ממש נמצא במקבילה המערבית לטבעונות, מבחינת דרגת האמפתיה הנדרשת לסבלו של האחר והחלש. לא רק זאת – האונס גם הפך בפני עצמו לכלי נשק וטרור בתוך המלחמה עצמה, ממש כמו קלאצ'ניקוב שנולד איתו כל גבר בין רגליו (וכנראה שלעומת מה שאומרים לנו, הקלאצ'ניקוב שבין רגלינו, הוא בעצם הנשק הפופולרי וההרסני ביותר בעולם).

עם כמיליון הרוגים ישירים ועוד כ-5 מיליון הרוגים עקיפים, קונגו למעשה נקרעת לגזרים על ידי קבוצות שונות, שפחות דרמטי לדעת את שמותיהן והמטרות המוצהרות שלהן – אלו גם ככה נוטות להתחלף כל כמה זמן והמנהיגים הפסיכים שלהם גם כן – אלא להבין את החלק שלנו, המערב, בכל זה. קשה לומר היום, אם הקרב הוא על המשאבים של קונגו, בכדי לממן את הלחימה, או שמשאבי הטבע של קונגו הם היעד הסופי עצמו. עם כל כך הרבה שנים של מלחמות וכל כך הרבה הרוגים, אני לא בטוח אם אלו עדיין אידיאלים מעוותים שמניעים את הלוחמים או שלמכונת המלחמה יש אינרציה משל עצמה. אבל מה שברור זה שהמשאבים הללו, הנרכשים על ידי המערב ומשמשים אתכם בפלאפונים ובמחשבים ובשלל מוצרי האלקטרוניקה שלכם, מממנים את אותן זוועות ולמעשה, אותן חברות נהנות ממחירים זולים יותר, דווקא בגלל אותן מלחמות.

זוהי חרב פיפיות, בה חברות ענק נכנסות לאזורי מחלוקת, ממש כמו בסיירה לאון עם "יהלומי הדם", ורוכשות, מה שהיום נקרא "משאבי דם" או "משאבי מחלוקת" (לכתבה ב-CNBC). כמו עם יהלומי הדם, כך גם למשאבי הדם יש קשר ישיר בין הרכישה של המערב ממדינות אפריקאיות, לרצח, אונס וטרור של מיליוני אנשים. הערכות מדברות על משאבים בשווי 24 טריליון דולר, כך שהאינטרס הכלכלי כאן מובהק – גם של הקבוצות הנלחמות, אך בעיקר של החברות המערביות הפועלות שם ושלנו, כצרכנים שבסוף השרשרת. האינטרס הכלכלי איננו חד כיווני – זהו שוב המערב, דרך רואנדה ושכנות אחרות, שמוכר להם את כלי הנשק איתם הם רוצחים זה את זה. אם נוציא מהמשוואה את הכסף כמתווך ואת שרשרת האנשים שעומדים בינינו לבין קונגו, אנו למעשה רוכשים מקבוצות של רוצחים ואנסים פלאפונים ומחשבים, ומשלמים להם בקלאצ'ניקובים ורימונים. כל זאת עוד מבלי להיכנס לעשרות אם לא מאות שנים של התערבות מערבית בקונגו, שאני לא ארחיב לגביה בפוסט הנוכחי.

מובטו סס סקו (נשיא זאיר במשך 32 שנים עד 1997) וריצ'רד ניקסון נשיא ארה"ב בפגישה ב-1973

להבנה יותר עמוקה של המציאות בקונגו, אני מצרף כאן את הכתבה של וייס (Vice). הם אמנם לא המקור הרציני והמזעזע ביותר של תחקירים (יותר "מסע עולמי" שכזה, עם מוזיקה קצבית ואנקדוטות קומיות) והכתבה עצמה אפילו לא עדכנית להתפתחויות האלימות החדשות של השבועות והחודשים האחרונים, אבל אני מוצא שהם המוצלחים ביותר בעריכה ופניה לסגנון הריאליטי והדרמטיזציה שאנו המערביים נדרשים לה, בכדי להקדיש שעה לצפות בסבלם של אחרים (אפשר להפעיל את התרגום המובנה של יוטיוב, אבל התרגום העברי הוא באיכות ירודה לצערי):

***

גברתי ראש הממשלה – אללד יניב בסרטון נוסף. אני שם את זה כאן אבל אני אישית לא מייחס לזה יותר מידי. אם אנו דורשים הוכחות מהימין ומהתקשורת, ראוי שלא נתמכר להרגל של עדויות שמיעה בלבד גם בשמאל. קחו את זה אך ורק ברמה של "משהו לחשוב עליו":

***

האינטרנט ככלי לדיכוי אם כבר קונספירציות, ג'וליאן אסאנג' מיוצרי ויקיליקס, בראיון מעניין על העובדה שאנשים בודדים שולטים על כל האינטרנט ודרכו על מירב הידע האנושי (דרך בעלות פיזית של כבלים ושרתים מרכזיים שדרכם הרשת מתקיימת). עם דוגמאות מהעשור האחרון, הוא מראה כיצד ממשלות ריגלו או שיתקו את הרשת לצורכיהן. "לשטאזי בגרמניה היה בשיא כוחם 10% חדירה אל תוך החברה, כאשר אחד מכל עשר אזרחים שימשו כמרגלים על חבריהם. עתה רק בהתקשרות עם חברינו או עדכון פרופיל הפייסבוק שלנו, הממשלות השיגו חדירה של 80% ויותר." ג'וליאן, למרות הדימוי הציבורי שלו איננו קונספירטור מנותק מהמציאות והוא מבין את הצורך בריכוזיות באופן עקרוני כחלק מהמבנה של הרשת (לפחות ברמת התשתית). "ידע הוא כוח. כרגע הידע הזה נאסף על ידי מדינות וארגוני הענק שעזרו להם לבנות את תשתיות האיסוף הללו. הקבוצות האלה הן כבר עתה מאוד חזקות וזאת הסיבה שהן בכלל הצליחו לבנות את התשתיות הללו. אבל עכשיו הן צוברות יותר ידע ויותר כוח שמתנקז לפחות ופחות אנשים. בפני עצמו, זה לא בכרח דבר רע. אך הסכנה היא שמרגע שהכוח כל כך מרוכז, שחיתות עלולה בשניות לשנות את פני החברה שלנו. כל התשתית התקשורתית שלנו, היא בדיוק המערכת הנדרשת לטוטליטריזם אבסולוטי. כל שנדרש הוא לסובב את המפתח."

***

סוריה סוגרת את האינטרנט – דוגמה מצויינת לסיבוב המפתח עליו דיבר ג'וליאן ניתן לראות השבוע בסוריה שסגרה את השאלטר על האינטרנט, בכדי למנוע מהסרטים והדיווחים הקשים (דוגמת אלה) של עשרות אלפי ההרוגים, לצאת אל העולם.

***

ערבי מת שבוע שעבר נורה למוות אנואר עבדול האדי קודאיה, בן 20 בחאן יונס, כאשר חיילי צה"ל ירו בראשו. בתקשורת נטען כי הוא ו-300 פלסטינים ניסו לחדור לישראל ואפילו גברו על שוטרי חמאס בדרך. סרטונים וראיות הוכיחו שלא היה ולא נברא, אך התקשורת הישראלית לא מדווחת. כתבתי על כך כאן.

***

עוד שקרים של דובר צה"ל בסוף מבצע עמוד ענן, פירסם צה"ל בחשבון הטוויטר שלו, סירטון אילוסטרציה בו החמאס מתואר כיורה מבתי ספר של אונר"א וזאת ללא הוכחות. אונר"א בתגובה דרשו הוכחה כלשהי לטענה הזאת. דובר צה"ל הסיר את הסרטון בשקט, מבלי להגיב באופן רשמי. אף אחד בתקשורת הישראלית לא מבקר או מדווח על כך. ההתנהלות הזאת היא כמובן הדדית וגם החמאס, ככל הנראה, מייצר גם הוא מידע כוזב לתקשורת. אבל בעוד את הסילופים של החמאס התקשורת הישראלית מבקרת (סטטוס שכתבתי בנושא), היא מפקירה את התפקיד הראשי שלה – ביקורת כלפי השלטון שלנו – ולא מבקרת את אותם מעשים בדיוק, היוצאים מפי דובר צה"ל ונבחרי הציבור שלנו.

***

סרבנות – כנראה בגלל עמוד ענן, נפתחה לפני כשבוע קבוצת פייסבוק תחת השם "אני תומך באנשים כמו עומר גולדמן". עומר היתה בזמנו (2008) חלק מקבוצת שמינסטים (כמו רבים לפניהם) שסירבו לשרת בצה"ל ונשפטו למעצרים כאלה ואחרים. אמנם הסיפור קצת ישן, אך נדמה לי כי מרבית המפיצים של התמונה הבאה של עומר (עשרות אלפי שיתופים) לא מודעים לכך שעומר כבר מזמן לא בכלא או בצה"ל. למרות שכך, הדיון שהתחדש וקריאה של ראיונות של עומר וחבריה מאז, העלו בי כמה מחשבות שרציתי לשתף.

אין ספק שעומר נבחרה בתור הפוסטר-גירל גם בגלל המראה שלה ובמיוחד בגלל הקונטרסט העצום המתקיים בכך שאביה, נפתלי גרנות, שירת בתפקידים בכירים במשרד הביטחון ואפילו כסגן ראש המוסד. למרות שכך, עומר היא לא רק פרצוף יפה ו"הבת של", אלא מייצגת בעיניי תפישה יותר מפוכחת לסרבנות בישראל. אם אני מבין נכון את דבריה מאותה תקופה, עומר איננה קוראת לפצפיזם אבסולוטי – כזה שבמידה רבה מאמין שישראל יכולה או צריכה "לסגור" את הצבא – אלא רואה בצבא חלק הכרחי ולא רצוי, של קיום בעולם לא שפוי. מתוקף כך, הסירוב של עומר הוא בעצם לא ל"צבא הגנה לישראל", אלא "לצבא התקפה לישראל" והקריאה שלה היא לא לביטול הצבא, אלא לרסן אותו לכדי כוח מגן, שם הוא יכול לעזור לנו בהשגה ושימור שלום בין הצדדים.

מן הסתם אלו דקויות שמרבית הציבור בישראל לא יעשה – פצפיזם מוחלט לעומת סירוב על רקע אלימות מוגזמת – אבל אני חושב שיש כאן משהו מרענן ומפוכח; איזו אמירה שלא קוראת לכולם רוצחים, גם אם היא מכילה את ההבנה שרצח מתבצע בשמם. זה נראה לי תהליך חשוב של מעבר מפרספקטיבה של קורבן-מקרבן – עליה מתנהל ויתנהל ויכוח בלתי פרודוקטיבי לנצח נצחים – אל עבר יציאה מהויכוח עצמו וביטול החיפוש אחר אשמים, לצורך מציאת פתרונות. אני רואה בכך יותר מ"סרבנות לשירות צבאי", זו סרבנות לעצם  לקיחת העמדה וצד בסכסכוך הישראלי-פלסטיני. זו סרבנות לעצם הרעיון שצדק היסטורי או פוליטי, אמור בכלל להוות הכשרה לאלימות. במילים אחרות: השאלה "מי אשם בבעיה?" איננה רלוונטית בכדי לפסול את הפיתרון.

יכול להיות שהרחבתי קצת יותר מידי על דבריה של עומר, אבל זאת ראייה שאני מתחבר אליה ומזכירה לי את המאבקים ברחבי העולם לביטול עונש המוות, ללא קשר לשאלה האם הנידון אשם או מה חומרת פשעו. מקווה שלא תיוחס לי פה "הסגברה" של עומר, כי היא יודעת לדבר היטב בעצמה (וגם חברות שלה):

***

No More War, No More Bloodshed – קונצרט צה"לי להפסקת המלחמות:

***

אדמה חרוכה בסודאן פרוייקט המעקב הלווייני, מביא תמונות לווין מסודאן החושפות כי הממשלה חברה למליציות מקומיות וביחד שרפו טוטאלית 13 כפרים, על בתיהם ושדותיהם. השטח השרוף מכסה 82 קמ"ר, או (לשם המחשה) שריפה של כל תל אביב, רמת גן, גבעתיים, בת-ים ובני-ברק. חוץ מההרג הישיר, הטקטיקה הזאת משמשת לגירוש והרעבה של אנשים באזור הנובה, שאם לא ברור לכם מהתמונות, משיגים את האוכל שלהם מאותם שדות וגידולים שהוצתו. שיחות שלום והסכמים שנחתמו בשנתיים האחרונות, אומנם מיתנו זמנית את ההרג בדארפור והסביבה, אך לא הצליחו להביא להפסקה מוחלטת של האלימות. ניכר כי בשנה האחרונה לאט לאט המצב מתדרדר חזרה אל השנים שלפני ההסכמים ואל אותה אלימות שבאופן ישיר ועקיף הרגה עד כה בין 250 ל-500 אלף בני אדם (מרביתם מרעב כתוצאה ממעשים כמו אלו שתועדו בתמונות הלווין). בארץ ה"יש רק שואה אחת!" מעדיפים להתעלם.

כפרים בסודאן – לפני ואחרי ההצתות של השבועות האחרונים [למקור ותמונות נוספות]

ארועים עתידים:

2.12.2012 עימות פוליטי: תמר זנדברג (מרצ) מול נינו אבסדזה (עבודה) – ב"שפגאט" בת"א (כי פוליטיקה חייבת לבוא עם אלכוהול).

3.12.2012 חשיפת תוכנית יחימוביץ' לכלכלה הוגנת – "ארוע השקת התכנית הכלכלית-חברתית של מפלגת העבודה."

7.12.2012 מצעד זכויות האדם – יוצא מהבימה, ת"א, ב-10:30 [פייסבוק].

12.12.2012 השפעת השיטה המוניטרית על המשבר הכלכלי – מפגש לדיון על כיצד מיוצר הכסף במדינה שלנו, מדוע טכניקת הייצור מרוששת אותנו וכיצד ניתן לשנות את המצב. בעבר העליתי הצעה לתוכנית עבודה בנושא כאן.

מיינסטרים דרך הממים (כי לא באמת צריך לקרוא 1000 כתבות שאומרות אותו הדבר):

לתמצות טקסטואלי וביקורתי של העיתונות על בסיס יומיומי, אני ממליץ על מנוי ל"ולווט אנדרגראונד". בשבוע הבא יהיו לינקים לכל תמונה (בעיה טכנית כרגע), אבל לבינתיים יוצרי הממים – עמיר שיבי, אנטריקוט מפרות קדושות, ג'ון בראון, שחר כותניארץ נהדרת, "תאוריות של ההבנה העמוקה של דברים" ועוד כמה מקורות מחו"ל:

—————————————————————————————————————————–

אישתון הוא בלוג המבוסס על תשלומים מבחירה של קוראיו. בפוסט שקראתם הושקעו כ-15 שעות של מחקר, כתיבה ועריכה. אם מצאתם את התוכן ראוי, אתם מוזמנים לשלם לפי ראות עיניכם. תודה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה גזענות, הדרת נשים, הומור, המחאה החברתית, הסכסוך הישראלי-פלסטיני, חדשות, חוץ לארץ, חינוך, עיתונות, פוליטיקה, פמיניזם, צבא, צרכנות, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

38 תגובות על עיניים פקוחות 1.12.2012: קונגו, סוריה, מצרים, סודאן ומשקפי שמש

  1. גד השדה הגיב:

    אישתון
    ראיתי את העתיד.
    כך (כמו רשומה זו) צריך להראות העיתון. מקיף, תמציתי, עם קישורים להרחבות, לא גן סגור של מלל פשטני.

    אהבתי

    • גד השדה הגיב:

      כוונתי שכך צריכה להראות העיתונות ה"ממוסדת"

      אהבתי

    • אסף ברקת הגיב:

      ראיתי את העתיד, וקוראים לו ברוס ספרינגסטין.
      והפוסט (והבלוג) באמת מעורר הערצה. כל הכבוד לך אישתון תהא אשר תהא. הצחקת אותי עם העיסה האורגנית אגב. רק הערה קטנה שחשבתי עליה למקרא הקטע על מורסי: הטרוגניות פוליטית והתנגדות מסיבית למשטר אינה ערובה לאי-הצלחת אותו משטר לשלוט לאורך זמן בסופו של דבר. החברה האיראנית היא עוד דוגמה לחברה הטרוגנית יותר מכפי שהעין התקשורתית הישראלית הנרקיסיסטית מואילה לראות או להראות בד״כ, וכבר ראינו שגם שם זה מגיע לעתים לכדי הפגנות ענק. וההתנגדות מצד שכבות רחבות לתיאוקרטיה איסלמית רודנית התקיימה שם כבר מתקופת המהפיכה. והנה – משטר האייטולות על כנו כבר 33 שנה.

      אהבתי

      • Eishton הגיב:

        לא אמרתי שאי אפשר לשלוט בעם שלך ביד קשה, למרות שהוא מתנגד. רק שקשה להוציא עם שכל כך מתנגד לשלטון למלחמה. התסריט בו מאות אלפים יוצאים להפגנות כנגד השלטון (לא הפגנות על יוקר מחיה, אלא הפגנות אלימות הגובלות במלחמת אזרחים) ובו זמנית אותו שלטון מצליח לצאת למלחמה עם ישראל, הוא לדעתי תסריט בסבירות נמוכה. לא פוסל כמובן, אבל פשוט לא סביר ומסוכן לאותו השלטון הדכאני, שיחלק את עצמו בין חזיתות, כאשר החזית הביתית כל כך רגישה ורופפת.

        אהבתי

  2. epk הגיב:

    יש סידרה תיעודית של ה-BBC בשם Unreported World, אשר מדווחת על בעיות חברתיות ופוליטיות באזורים פחות-מכוסים של העולם. שני פרקים משנה שעברה ומן השנה על קונגו:
    http://is.gd/kU8mGJ
    http://is.gd/jCoYzH
    (עוד לא ראיתי אותם יש לציין)

    אהבתי

  3. דניאל רוזנבלט הגיב:

    קודם כל תודה רבה.
    "חוק דרומי" הוא חוק ישראלי ולכן לא יחול על ערבים בשטחים.
    לגבי ערביי ישראל – שים לב שכתוב "המשק החקלאי המגודר", ערביי ישראל בד"כ לא מגדרים את הגידולים שלהם.
    אם כבר זה יכול לחול על מבקשי מקלט בדרום תל אביב שמתפרצים אליהם לעסק, אלא שבמקרה הזה המתפרצים הם מגב או המשטרה אז נראה למי יאמינו בבית המשפט.

    אהבתי

    • Eishton הגיב:

      שלום דניאל,

      לגבי המשקים וכדומה… זו הכללה שאני לא ממש רוצה להיכנס אליה. הסתכלתי על תמונות של תג מחיר וראיתי רכבים בתוך חניות, טרקטורים באזורים מגודרים ולכן כתבתי בהתאם. שים לב ש"מגודר" לא אומר שאין דרך להיכנס או איזה חומה ענקית – הכוונה רק לכך שיש גדר שמסמנת את האזור באופן ברור, כך ש"הפורץ" מודע לכך שהוא נכנס לאזור אסור. וזה חל על ארועי תג מחיר.

      כמובן, מן הסתם, שזה לא חל מחוץ לישראל, אבל זה כן חל במזרח ירושלים וישובים ערבים-ישראלים בארץ (שבהם גם היו תג מחיר). אני חושב שעם ההכרה באו"ם, יהיו פה הרבה בעיות חדשות בהקשר של מתנחלים שפועלים בשטחים, אבל צריך לחכות ולראות מה יהיו התוצאות בשטח.

      לגבי מבקשי מקלט… אני לא יודע מי נמוך יותר בהיררכיה, אבל אין ספק שהחוק לא ישרת לא את אלה ולא את אלה.

      אהבתי

  4. יעל חבר הגיב:

    פוסט נהדר. אבל גם אני בענייני לשון. כל פעם שאתה… לא, לא! ב!!!כל פעם שאתה רוצה לכתוב: "שבוע הבא יהיו לינקים לכל תמונה", היזכר בשירה של נעמי שמר: "ב!!!שנה הבאה נשב על המרפסת". כלומר, יש לומר: "ב!!!שבוע הבא יהיו לינקים לכל תמונה".

    אהבתי

  5. David הגיב:

    אפשר לעשות מנוי? אה, רגע… יש לי!

    אהבתי

  6. פרויקט ראוי וחשוב, וביצוע ראוי וחשוב.

    רק הערה שאיני יודע אם להתגאות או להתנצל עליה: נראה שאתה גוזל ממני את השמות באופן מכוון כבר. שם הפוסט הלפני קודם שלך, על המלחמה, היה "מעבר לעמוד הענן, מתחת לכיפת הברזל". שלי, שפורסם באותו בוקר היה "מעבר לעמוד הענן" (http://wp.me/p125OD-1dx).

    הפרויקט הזה שלך, שפתחת בו, קרוי "עיניים פקוחות". האתר שלי, תחת שם זה, פועל זה כבר השנה השלישית.
    סצ
    אגב, פוסט שפירסמתי בדיוק בנושא שאתה מעלה פה באופן רהוט כל כך – המניעים הנסתרים והלא ראויים של האליטות והשימוש הציני בתקשורת הממוסדת כדי ליצור דעת קהל ממוסדת ומקורנפת – פורסם בלינק הבא וגם בעיתון "הארץ" (http://wp.me/p125OD-156). בכך יש להעיד על אינטרסים משותפים שלנו ולא על מחלוקות.

    חלילה איני מאשים אותך בדבר, רק מעלה צירוף מקרים מעורר תהיות, בעיקר ביודעי שאתה עוקב אחר הבלוג שלי.

    בכל אופן: בהצלחה רבה בפרויקט שלך ובכל מעשיך. המטרות והמעשים שלך עולים על חילוקי דעות אפשריים ביניננו, שאני בטוח שנצליח ליישב.

    אייל

    אהבתי

    • Eishton הגיב:

      שלום אייל,

      האמת שלא העמקתי רבות בשם. זה היה הראשון שעלה לי לראש ונראה לי ברור מאליו מדוע. בהקשר של הבלוג שלך, אני עוקב אחרי מאות אם לא אלפי בלוגים. אני מתאר לעצמי שאם נריץ את הביטוי "עיניים פקוחות" בגוגל יעלו כמה בלוגים בטח איזה כמה עמותות ואיזה שני סרטי אימה. לא היתה כוונת זדון חלילה. זה סך הכל פינה בתוך הבלוג – לא מעבר.

      אני לא חושב שיש מה ליישב בכלל. סתם שני שמות אחד מהם קרוב רק חלקית והשני הוא נפוץ ברמה של לתהות האם גנבת את שימך מאייל שני.

      בכל מקרה, שוב, לא היתה יותר מידי מחשבה על השם. סתם מה שעלה לי ספונטנית. This town is big enough for the both of us.

      אהבתי

      • אני לא מסכים אתך. בעמוד הראשון בגוגל, בערך "עיניים פקוחות" יש את הסרט ויש את הבלוג שלי. נסה גוגל והיווכח, אתה טוב בתחקירים.

        כדי להגיע לכך בעולם אינטרנטי אכזר, נדרשו אינספור שעות של תחקיר והבאה של מיטב המידע בנושאי פסיכולוגיה, פסיכיאטריה, מדעי המוח, הורות, זוגיות וחברה – בכדי להביא לציבור מידע מהימן. מידע שהתקשורת הממוסדת והמסחרית לא מעוניינת או שטוחה מדי בכדי לספק.

        נכון, השכונה גדולה מספיק. אמשיך את חיי כרגיל. אך עדיין זה מציק קצת בצדדים.

        אהבתי

        • Eishton הגיב:

          שוב אייל, לא היתה שום כוונה. זה שם (מבלי לפגוע או משהו) גנרי למדי. ייתכן כי אכן בגלל ההיכרות עם הבלוג שלך זה היה בראש שלי באופן תת מודע או סתם בלי קשר. אם הייתי חושב לבדוק לפני כן, אולי הייתי טורח ללכת על משהו אחר. אבל זאת רק פינה בתוך הבלוג, אז לא העמקתי בשם יחודי. דרך אגב, גם "אישתון" לא היה יחודי כשפתחתי את הבלוג. היה איזה עיתון בית ספר או משהו כזה שנשא את אותו השם (מלבד ההקשר התנכי). החלטתי בזמנו להשתמש בכל זאת בשם הזה.

          לומר לך את האמת, אפילו לא ידעתי על הסרט שנושא את השם הזה עד עכשיו.
          שוב, סליחה שיצא ככה. אין לי יותר מידי מה לומר מעבר לזה. זה לא נראה לי משמעותי מספיק (תעבורה מגוגל המבוססת על שם פינה זה חלק שולי עד כדי ביטול מהכניסות לבלוג).

          אהבתי

  7. redrafi57 הגיב:

    תודה על הפוסט

    אהבתי

  8. גל הגיב:

    גם אני מצטרף לתודות.
    הרבה יותר נוח לקרוא כתבות וכותרות קצרות יותר מה 2000 מילים שאתה לרוב כותב.

    אהבתי

  9. עמירם הגיב:

    לגבי שמעון גפסו זה לשחק לידים שלו. המטרה תשומת לב כמו הפגנות 'כך' בכפרים ערבים. לדעתי המקרה לא דומה לתג מחיר. אם לצטט את עצמי הנה משהו שפרסמתי.
    פירורים
    ראש עיריית נצרת עילית שמעון גפסו, ניסה לתפוס פירורי תהילה אצל אוהדיו בסוף 'עמוד ענן' ע"י התבטאויות גזעניות. לא משהו שצריך לשים לב אליו יותר מהגרפיטי של הקומץ הבית"רי. אבל יש כאלה שנופלים במלכודת ונותנים לו פתחון פה. למשל לונדון וקירשנבאום הזמינו אותו לראיון הזוי, ובאתר 'העוקץ' מתייחסים אליו ברצינות לא ראויה. 'בדרכי החירות' של סארטר מוצגת דמות של אדם קטן שהחיים נתנו לו הזדמנות להיות פשיסט קטן. במקרה הנוכחי ההזדמנות הן התגובות הסביבתיות. אחרת הפירורים היחידים שגפסו יכול היה ללקט הן בסביבת החור שלו.

    אהבתי

    • Eishton הגיב:

      אני מסכים עקרונית. אבל יש נקודה בה נחצה קו מסויים. קשה לומר היכו הקו הזה נמצא; מתי אנו צריכים לאפשר לחולי ומטורפי החברה שלנו למלמל לעצמם ולא לשמש להם שופר ומתי יש לומר "די" ולהציף את הבעיה.
      אני לא יודע אם עברנו את אותו הקו, אבל אני בטוח שאנחנו באזור שלו. כל עוד אני לא עושה מזה כותרות בומבסטיות שמטרתן סיפוק זול, אני שלם עם כך שאני נותן כמה שורות בודדות על הנושא. שוב, זה עניין של מינון ויכול להיות שאני טועה. נצטרך לחכות ולראות, כי לפעמים יש קולות שכאלה וסופם בדממה ולפעמים יש קולות שכאלה וסופם במחנות השמדה.

      אהבתי

      • עמירם הגיב:

        אין ויכוח מהותי. הקו המפריד אצלי הוא בין פוליטיקאי קטן, לבין בעל השפעה אמיתי.

        אהבתי

        • Eishton הגיב:

          היו מעורבים פה שניים – אחד בעל השפעה ואחד קצת פחות. כנראה שאם זה היה סתם גפסו בהצהרה לחלל לא הייתי מתייחס אליה. אבל אני לא יודע לומר בוודאות. בטוח שאשים יותר לב לזה בעתיד הקרוב.

          אהבתי

    • מיכה הגיב:

      להתייחס אליהם ברצינות או לא?… שאלה קשה. את מה שאתה אומר על גפסו, אמרו על היטלר. עכשיו יאמרו אנשים, אבל הוא לא היטלר, ואיך אפשר להשוות, ובכן: גם על היטלר לא חשבו שהוא היטלר, עד שנהיה מאוחר. גזען הוא גזען, ופשיסט קטן הוא פשיסט, והחור שלו הוא בישראל, ויש בחור הזה עוד מה לתפוס. היזהרו מעצי באובב וכולי

      אהבתי

  10. עידו הגיב:

    היי אישתון,
    פוסט מעולה (בהתאם למה שהרגלת את קהל הקוראים)
    רציתי לשאול ששאלה לגבי המוטו של האתר, שאני מאוד התחברתי אליו. האם זה ציטוט של מישהו, או אמירה שלך?

    אהבתי

  11. ido2267 הגיב:

    צה"ל שלנו אימן למובוטו סססהסקו חטיבה בצבא קונגו. למרות זאת אני מתנגד נחרץ לסרבנות. הצבא הוא זרוע של המדינה. אם לא ראוי לשרת בו אז צריך לקום ולעזוב את הארץ. אני לא יכול להגיד שאני אדם מוסרי אבל היד שלי צובטת לנשים בישבן או שהרגל שלי בועטת בחסרי ישע. אם אתה חי פה, נהנה מהשירותים של המדינה הכובשת והמדכאת אבל לט משרת בצבא שלה , אתה לא יותר מוסרי ממי שכן משרת

    אהבתי

    • Eishton הגיב:

      שוב… הגישה שלי (וזאת שהצגתי) היא לא של סרבנות לעצם הרעיון של צבא או לחימה, אלא לצורה בה משתמשים בצבא. ברור שלנינו שאתה לא תתנגד לסירוב בכל מצב. לדוגמא: ביבי נבחר בקואליציה ימנית קיצונית ומתקבלת החלטה להכנס לעזה ולהרוג מאה אלף פלסטינים בצורה כזאת או אחרת. או אפילו הרבה יותר קטן – מחליטים על נוהל חדש בו בכל פעם שיורים רקטה לישראל צהל נכנס לעזה, בוחר 50 פלסטינים רנדומלים ומוציא אותם להורג. אני מניח שאם היה מדובר בדבר מהסגנון הזה, גם אתה היית חושב שזה לגיטימי לסרב לשרת (ואם לא אז אנחנו רחוקים מידי בגישותנו המוסריות מכדי להתדיין). אז בעצם מה שאנחנו רואים, זה שסירוב איננו דבר אבסולוטי אלא עניין של מדד מוסרי – היכן עובר הקו האדום?

      העניין עם קווים אדומים זה שהם אישיים – לאחד מדובר בהזנחת לימודי התורה, חלק לא ישרתו בצבא אם לא יספקו להם אוכל טבעוני ונעליים שאינם מעור, חלק לא ישרתו בצבא בו נשים מופלות לרעה וחלק גם לא ישרתו בצבא שהוא תוקפני מידי ואיבד את הצפון בנוגע לפלסטינים. העובדה ששינינו סטנדרטים או הנפקנו פטורים בחלק מהנושאים האלה, מעידה שוב, כי לא מדובר בעניין אבסולוטי וצה"ל והמדינה, רואה לנכון לשנות את צה"ל ואת חוקי הגיוס, בהתאם לצווי המוסר האישיים של אנשים. בוא ניקח תסריט מאוד פשוט להבנה: במקום להגמיש את הסטנדרט בהקשר של טבעונים, צה"ל היה פוסל את העניין כנקודת מבט מוסרית לגיטימית, ממש כשם שהוא פוסל את הדעה של אנשים שמסרבים לשרת בשטחים כנקודת מבט מוסרית לגיטימית. במקום להגיש ארוחות אלטרנטיביות (נראה לי שזה מה שהם עושים כרגע) ואישור לנעליים מיוחדות, צה"ל היה מתעקש שאלו ישרתו בדיוק "כמו כולם" ואיך שהמדינה קבעה. ואז היית רואה כל שנה כמה בודדים או עשרות, שהולכים לכלא על סרבנות. האם זה היה שונה? בשני המקרים מדובר על סרבנות על בסיס מצפוני.

      מה שאני מנסה להבהיר, זה רק שאין מדד אבסולוטי לדברים האלה. דברים שהיום נראים ברורים לחלוטין (לדוגמה שאישה תסרב לשרת אם לא יתנו לה הזדמנות לקורס טיס – או אפילו תתבע את הצבא בגלל זה), לפני 50 שנה יכלו להיות סרבנות לא לגיטימית. כשזה נוגע לשאלת סרבנות אני מנסה תמיד לשאול האם גם צה"ל והמדינה מיקסמו את האפשרויות שלהם להתגמש אל עבר הסרבנים המוסריים? האם זה כל כך נורא, אם קומץ הסרבנים המוסריים ישרתו בתחום החברתי (עזרה לקהילות חלשות וכדומה) במקום בתחום הצבאי? לדעתי לא. ועל כן, היות והסרבנות האנשים הללו היא לא "לשרות המדינה" אלא "לשרות התוקפנות", והיות והמדינה מסרבת לשנות דרכיה או אפילו לייצר להם אלטרנטיבות ומתעקשת למתג אותם כסרבנים ברמת ה"בוגד", אני לא רואה פסול בסרבנותם – בטח לא לצד 40%~ מהמדינה שגם ככה לא מתגייסים (מסיבות כאלה ואחרות).

      נ.ב.

      עומר והחברות שלה מאותו הזמן, לאחר שסיימו את המעצרים שלהם ונפסלו משירות, יצאו בחסות איזה אירגון לסיבוב בארץ, בשטחים ובמדינות שונות מסביב לעולם לדבר בשם הסרבנות. עכשיו ללא קשר לאי הסכמתך לכך, אתה יכול לראות שהן מוכנות לשרת – הן למעשה עשו זאת. ההבדל הוא רק בצורה בה אתה והן רואים את טובת המדינה. אם תכנס לנקודת המבט שלהן, אז תבין שהן שירתו בכלא למען טובת המדינה ואז שירתו באי נעימות ובקללות וכדומה מהמשפחה ואולי חברים ובטח שזרים ברחוב וכדומה. לבסוף הן גם שירתו במשך כשנה (נדמה לי) במסע הסברה לטובת המטרה הזאת (שהיא שוב, לדעתם, טובת המדינה). כך שאין לי ספק שבניגוד לאמירה של המדינה, האנשים האלה הם בדיוק להפך – הם אנשים שמאוד אכפת להם מהמדינה ומאוד מעוניינים לשרת את המדינה ולמעשה זה בדיוק מה שהם עושים. אם השלמנו עם כך שאנשים שמתפללים על חשבוננו "משרתים את המדינה", אני ממש לא רואה שום סיבה לפתוח עיניים על סרבני מצפון, שבכלל לא מבקשים כסף מהמדינה תמורת "שרותם" ואפילו היו מוכנים (וחלקם עושים זאת) לשרת במסגרת אלטרנטיבית.

      אהבתי

  12. עם יש על הלב, וראש פתוח – אישתון, בראותך את הזוועות בקונגו, האם אתה חושב שהאמפריאליזם המערבי (הכולל אחריות מלאה, לא רק לשתות את המשאבים ולברוח), היה רע יותר לאפריקאים מהמצב היום?

    אהבתי

    • Eishton הגיב:

      אני חושב שיש בשאלה הזאת בכדי להסיר את האחריות המערבית דרך האימפריאליזם על מדינות אפריקה, מהמצב היום; כאילו שיש בכלל נתק וכאילו שהופסק האימפריאליזם. הוא לא הופסק מעולם. הופרט במידה מסויימת. שונה. הוא פחות מוצהר וגלוי ויותר מתוחכם. פחות שולח את חייליו ויותר מצייד את המקומיים לשירותיו. זה ממש לא אומר שהוא הפסיק להתקיים.

      אפילו ברמה הטכנית ביותר, של היציאה הצבאית המאסיבית מאזורים רבים מאפריקה, הרי שמדובר על עניין יחסית חדש. האם ל"ישראלים" היה טוב תחת האימפריאליזם הבריטי? האם לפלסטינים טוב תחת האימפריאליזם הישראלי?

      מעבר לכל זה, יש בכך גם בכדי לרמז כאילו שהמערב איננו ברבארי ואכזרי ותחת שלטונו, לא נרצחים מיליונים. זה כמובן שקר מערבי המודבק על מוסלמים ואפריקאים ואחרים. למעשה הרוב הכמעט מוחלט של רציחות יוצא מידי המערב והוא הוכיח שוב ושוב, שהוא מסוגל גם להרוג מיליונים מאנשיו שלו.

      אהבתי

      • ido2267 הגיב:

        ומצד שני יש לשים את הגבול במקום כלשהו. האם אנחנו בישראל לא אחראים למעשינו בגלל השואה? כמו בחוות החיות גם באפריקה, ג'ונס האיכר אולי רשע מרושע אבל זה ממש לא אומר שהחזירים צדיקים גדולים

        אהבתי

        • Eishton הגיב:

          צודק. ואם לא ברור מרוח הבלוג, אני מטיל אחריות על כולם: מישו ועד היטלר. אין אצלי אדם פטור, גם אם הוא הקורבן. נסיבות מקלות? זמן להתאפסות מחדש? כמובן. לא פטור.

          אהבתי

      • אני אשוב על טענתי שהקפדת להתעלם ממנה, כדי לקדם את האג'נדה האנטי-מערבית שלך.
        החיים בקולוניה, טובים יותר מחיים במדינת עולם שלישי, על כך קשה להתוכח.
        אתה טוב במספרים ממני, ואני בטוח שאתה יכול להשיג את הנתונים בהרוגים,אבטלה תל"ג וכן הלאה.
        המלחמה לסיומו של האימפריאליזם הובילה למצב שבו המערב, או לפחות גופים מתוכו, יכולים לעבור למוד של ניצול ללא אחריות.
        כיום יש כבר פרספקטיבה של 60-70 שנה כדי לקבוע בודאות שחיסול האימפריאלזם טמן בחובו אסון לרב רובן של המושבות.
        הישראלים הם יוצאי דופן בכך שרובם מהגרים יוצאי המערב, ולא "נייטיבס" בוגרי המזרח התיכון.כך ישראל מתקיימת עם שלטון אזרחי וללא הפיכות צבאיות.
        לגבי הפלסטינים אינני יודע את התשובה לעומק (תל"ג, רמת בריאות,חינוך וכן הלאה), אבל כל מי שעיניו בראשו רואה שביו"ש שבו עדין קיים כיבוש מסויים רמת החיים טובה יותר מאשר בעזה, שם רמת השליטה הישראלית נמוכה יותר.

        אהבתי

        • Eishton הגיב:

          גם בעבר הם ניצלו את האפריקאים ללא אחריות. מאתיים שנים של עבדות ואפרטהייד ועבודות כפיה וכליאה. אני לא יודע על איזה מצב אתה מדבר, שנשמע כמו מה שהרבה אנשים אוהבים לחשוב, כי הגענו לאיזה מקום בו היו אנשים לא מפותחים שטבחו זה בזה ואנחנו לימדנו אותם והגנו עליהם ב"תמורה" לניצול משאביהם. בכל מקרה, שנינו מדברים קצת באוויר ואין לי זמן כרגע להתעסק במחקר על כל המושבות ולנסות לאמוד מיליוני אנשים, מקרי מוות, כלכלות, נזקים עתידיים, לכדי איזה תשובה ברורה (אם זה בכלל אפשרי).

          לא יודע לעשות את ההערכות שאתה עוזה לגבי יו"ש מול עזה. זו איזו שליפה מהמותן ולא אגע בה בלי נתונים אמפירים.

          אהבתי

  13. ido2267 הגיב:

    אה עכשיו ראיתי את זה. אני טוען שבמררה כפי שאתה מתאר חובתי להתגייס ולשבת בכלא. כלומר לשרת (ולהיות קוץ בישבן המערכת) ולא רק להתנער מהשירותנולהמשיך כרגיל.

    אהבתי

  14. sutafti הגיב:

    ישר כח עצבני מעיסה אורגנית שמפורקת על הספה עם משקפי שמש בעשרים שקל ( ועוד דפקו אותי .. ) .
    כרגיל את מהממת ואני עבד לחכמה שלך ..

    אהבתי

  15. מיכה הגיב:

    לגבי משקפי השמש: אני קונה את המשקפיים בחנויות לחומרי בניין.. גיליתי ששם הן נמכרות כציוד עבודה, בעשרים וחמישה – שלושים שקלים גג, ליחידה. משקפיים אלה מגינות מפני קרינה, והן גם עמידות לרסיסי מתכת שעפים עליך כשאתה חותך ברזל בדיסק. סתם מידע שימושי

    אהבתי

  16. פינגבאק: עיניים פקוחות 10.7.2013: דמוקרטיות נופלות לאט | אישתון

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s