הפוסט האחרון באישתון?

אחוזים

פרויקט המימון נסגר עם 104% מהיעד המינימאלי. תודה רבה לכל תומכי הבלוג. תמיכה שוטפת (קטנה) של תשלומים מזדמנים עדיין נדרשת, אז אם אתם קוראים כאן משהו שנראה לכם ראוי, אתם מוזמנים לשלם כראות עיניכם.

ב-10.12.2011 התפרסם הפוסט הראשון בבלוג. אפשר לומר שהבלוג בן שנה וחצי, אך למעשה לקחו כמה חודשים עד שהבלוג קיבל כיוון ברור והחלטה אקטיבית להקדיש לו את מירב זמני. נקודת השינוי – המקום בו אישתון "נולד מחדש" – היא לפני כשנה, כשהחלטתי לחקור את נסיבות מותם של 126 חללי המדינה, של אותה השנה. מאותה נקודה הבלוג הפך לבלוג תחקירים, ביקורת והנגשה של מידע שחסר או מסולף בתקשורת – לפחות זו נקודת המבט שלי, כשאני כותב פה – ועם הפוסט האחרון, הסוקר את החללים שדווחו ביום הזיכרון שזה עתה חלף, הבלוג סוגר את שנתו הראשונה.

ביחד עם השינוי באופיו של הבלוג, חל שינוי בכמות הזמן שהשקעתי בו. תוך זמן קצר, הבלוג הפך לעבודה במשרה מלאה ולא הרבה זמן לאחר מכן, הוא כבר הפך למשרה וחצי. אני לא מתלונן כמובן. אני אוהב לכתוב ואני מרגיש שכאן, בבלוג, אני עושה משהו שיש לו ערך.

מי שקורא את הבלוג מספיק זמן, יודע שאני לא מדבר על עצמי; שאני לא אוהב את ההכנסה האגרסיבית של הכותבים (והאגו שלהם) לכתיבה העיתונאית. אבל עם הגברת העבודה על הבלוג, המעטתי את ההתפרנסות הרגילה שלי, עד כדי ביטול. ועכשיו, עם התרוששותי, לא נותרה לי ברירה מלבד לפנות אליכם ולדבר (קצת) על עצמי.

תמונת פרופיל

תמונת פרופיל הפייסבוק של הבלוג, שהפכה לפנים של אישתון

טוב אני לא באמת 'מרושש'. 'מרושש' זה יעד מבחינתי. עשיתי חישוב ואם אני אעבוד כמו שצריך, אז תוך 7 או אולי אפילו רק 6 שנים, אני אוכל שוב, להיות 'מרושש'. העניין הוא שהריביות וההחזרים מחייבים אותי להתחיל להכניס כסף באופן מיידי. אז אני יכול לעזוב את הבלוג וללכת לעשות לבנקי, או שהקוראים של הבלוג יחליטו שהוא מביא תוכן שהם מוכנים לשלם בעבורו.

זוהי לא בקשה לצדקה או עזרה. הבלוג הזה הוא תוצר של עבודתי ועל כן, למרות שטכנית הגדרת התשלום היא "תרומה", אני מגדיר אותם כ"תשלומים מבחירה". אין פה חומת תשלום ואתם לא משלמים בכדי להיות חלק ממועדון סגור. להפך – אתם משלמים בכדי שהמועדון יהיה פתוח לכולם (בהנחה שאתם רואים בכך עניין).

התלבטתי רבות אם לפנות אליכם, היות וקצב הגידול של הבלוג מראה שתוך חצי שנה או שנה, כבר הייתי מגיע באופן טבעי, לשכר הבסיסי הנדרש לי. אך כרטיסי האשראי מוצו וההלוואות כבר מזמן הפכו להלוואות לצורך כיסוי החזרי הלוואות קודמות. ברשותכם ומימונכם, אני אשמח להמשיך ולכתוב כאן ואולי בעוד כמה שנים, אפילו לגעת בחלום האמריקאי (האמיתי): להיות נטול חובות. יש לי עוד המון רעיונות, תחקירים ופרויקטים שאני רוצה לקדם ואני רק צריך משהו שיקיים אותי בזמן שאני עושה את זה – לא מעבר.

המשך הטקסט יעסוק במה שעבר על הבלוג בשנה הראשונה לפעילותו, ההתחייבויות שלי כלפיכם לגבי העתיד של הבלוג והאופציות לתשלום. אבל לפני כן, כל האתרים והמדריכים המסבירים איך לבנות פרויקט מימון המונים, קובעים חד משמעית שצריך סרטון מצחיק שנוגע לאנשים בלב של הארנק שלהם. אז חיברתי את חוסר הידע שלי בעריכת וידאו, ביחד עם מחשב שמופעל על ידי מנואלה וערמה של סרטונים שאין ביניהם קשר. אם בכוונתכם לשלם לבלוג המדכא, הכבד והרציני, שאתם רגילים אליו, אנא חזרו לקטסטרופה הויזואלית הזאת לאחר שתעשו זאת:

כמה הכניס הבלוג עד כה?

בפוסט הרווחי ביותר של הבלוג (התחקיר על מפלגת ארץחדשה), הגעתי ל-50 שקלים לשעת עבודה (ברוטו). בשאר הטקסטים אני נע בין חצי שקל ל-15 שקל לשעת עבודה (בהתעלם מעלויות, הפסקות, שעות נוספות, ימי חופשה, מחלה וכדומה). גם הסכומים הללו, מתעלמים מהשעות והימים שאתה מעביר בתחקיר, שלא מוביל לכלום או שאין מספיק ראיות בכדי לפרסמו (כי אתה לא יודע מראש לאן יוביל אותך התחקיר) וכמובן שהם מתעלמים מחודש בו אתה נמצא בחקירות של מצ"ח ולא ממש מתפקד. כך שבפועל בשנה האחרונה, על כל שעת עבודה (כולל את אלו שלא הולידו טקסטים), הבלוג הכניס 9.5~ ש"ח ברוטו.
שיהיה ברור – אני לא מחפש לעשות כאן כסף של ממש. פי 2 מהמצב הנוכחי יספיק לי.

מה היה לנו: הפוסטים הבולטים של השנה שחלפה

טוב נו, אבל זה כבר היסטוריה

מטרת הפרויקט היא לא לגייס סכום גבוה של תרומות חד פעמיות, אלא סכום סביר ממנויים שיתמידו עם הבלוג ויאפשרו משהו יציב יותר. עם שכר סביר, אוכל להקדיש יותר זמן ותשומת לב לבלוג, כך שאתם משלמים לא רק על מה שכבר קיים אלא מה שעתיד להיות:

  • קצב הכתיבה יוגבר – יותר תחקירים, יותר טורי דעה, יותר סקירות של "עיניים פקוחות" (הפינה שמביאה לכם את שהוחמץ או סולף בתקשורת המיינסטרים).
  • גרסא אנגלית לבלוג – האתר כבר מוכן, זה פשוט עניין של זמן וכסף.
  • 4 תחקירים בשנה לבחירתכם – פעם ב-3 חודשים, המנויים בתשלום יציעו נושאים שהם מעוניינים שאחקור או אתן עליהם את דעתי. אני אצמצם זאת לדברים ריאלים וחשובים, שאני מסוגל להתמודד עימם ואז אגיש זאת חזרה להצבעה דמוקרטית של המנויים. הרעיון עם מרבית הקולות, יהיה הפוסט שאתחקר ואכתוב באותו הרבעון (מנוי אחד = קול אחד. אין התחשבות במחיר המנוי).

בכדי לרכוש מנוי מבחירה לבלוג או להעביר תשלום חד-פעמי מבחירה, לחצו על הכפתור ועיברו לעמוד התשלומים של הבלוג:

פרויקט "גיבורים נולדים במותם: כל חללי ישראל"

תוספת לאחר פרסום (12.5.2013): המימון לפרויקט "גיבורים נולדים במותם" לא ממש התקדם ולכן האופציה הוסרה. אני אמשיך לחקור את חללי צה"ל ברקע, אם אקבל מספיק מימון לפעילות הבלוג. ניתן לדלג מפה עד ל"סוף דבר".

האפשרות הנוספת להשקעה היא בפרויקט "גיבורים נולדים במותם: כל חללי ישראל". כפי שעשיתי בפוסטים הקודמים של "גיבורים נולדים במותם", בכוונתי לחקור ולגלות מי הם כל חללי ישראל וכיצד נהרגו – מהראשון ועד האחרון. העובדה שלמרביתנו נדמה שהמידע הזה זמין לציבור, היא בדיוק הסיבה שצריך אותו. הפרויקט ראשית יביא לציבור את ההפרש שבין המספר המדווח למציאות (כמה חללים חסרים או לא קיימים?), לאחר מכן הוא יחשוף את נסיבות המוות של החללים, בכדי לספק תמונה אמיתית לא רק של חללינו, אלא של המציאות שסביבנו וההפרש המהותי בין המקום בו אנו חיים למקום שאומרים לנו שאנו חיים בו.

הואשמתי כבר באובססיביות לגבי הרצון שלי לגלות מי הם חללי ישראל וכיצד נהרגו, אבל בעיניי זו אחת משאלות היסוד בכל הדיונים הנוגעים לעתיד המדינה הזאת. על כן, הפרויקט מורכב מ:

  • תחקיר של כ-5 שנים על כ-26 אלף חללי ישראל ונסיבות מותם
  • 3-6 חודשים לתוך הפרויקט – הקמת אתר אינטרנט להנצחה אזרחית של חללי ישראל, שלא באה על חשבון האמת של נסיבות מותם. האתר יאפשר לכל אדם לעשות פילוחים ולחפש דברים שכיום נסתרים מהציבור – כמה נהרגו במלחמת לבנון מירי דו צדדי? כמה התאבדו ב-2009? האם חלו שינויים במעמד הסוציו-אקונומי של חללי ישראל מאז הקמתה? האם יש יחידות מסויימות שהמשרתים בהן מתים ממחלה כלשהי באופן חריג מהאוכלוסיה הכללית? האם יש מפקד שתחתיו נהרגים חיילים רבים בנסיבות מעורפלות? כל אלו ועוד יתאפשרו מרגע שיהיה מאגר נתונים פתוח לציבור, שכמובן יאפשר גם לציבור להזין מידע בעצמו.
  • לאחר שאשיג את מירב המידע שאוכל על חללי ישראל (בעוד כ-4-5 שנים), המידע יאסף ויערך לכדי שני ספרים: ספר אחד בו אנתח את המידע ואראה מגמות, הפרשי דיווחים, אעבור על החללים לפי מלחמות ומבצעים וכדומה. הספר השני יכיל את כל שמות חללי ישראל וסיבות מותם (לפי המדינה ולפי התחקיר).

לשלם 5 שנים מראש?!

אני מבין שזו בקשה מוזרה למדי – להשקיע כסף במשהו שיסתיים רק בעוד כ-5 שנים, אבל המחיר (הקולקטיבי) הוא זול למדי. היעד המינימלי לפרויקט הוא מאה אלף שקלים, שזה בערך עלות הדפסת הספרים והמשלוח אל המזמינים (דיו, נייר והפצה בלבד). אם אגיע ליעד הזה, אבצע את הפרויקט ללא שכר ותוך השלמה של כ-100 אלף שקלים מכיסי הפרטי (תוכנית חיסכון תיפתח עכשיו, בכדי שהכסף יהיה שם בגמר הפרויקט).

כבר השלב הזה כשלעצמו הוא קצת אופטימי (שאצליח לגייס 100,000 שקל), אבל כל שקל מעבר לשם ישפר את התוצאות בפועל – איכות אתר האינטרנט, איכות התחקיר, איכות הספרים ועוד. רק באזור ה-200-250 אלף ש"ח, אפשר בכלל להתחיל לדבר על שכר שמגיע אלי ורק באזור ה-400 אלף אני מגיע לסוג של שכר מינימום. כך שלמרות שהסכומים משמעותיים, אל מול היקף העבודה מדובר למעשה בהתנדבות. אדגיש רק שאם אחד מהמימונים יצליח, אז בעצם שניהם מצליחים. אם הבלוג ממשיך לעבוד, אז אני אמשיך לחקור את החללים ברקע. אם הפרויקט מצליח אבל הבלוג יכשל במימון, אני אהפוך את החקירה לעיקר והבלוג לרקע.

בחרתי שלא להשתמש באתר למימון המונים (הסבר למטה בחלק של השאלות), אבל אני לא מעוניין לאסוף כרטיסי אשראי (כפי שנהוג בפרויקטים שכאלה). על כן, מי שמעוניין לשלם, פשוט בוחר את האופציה שמתאימה לו מהטבלה הבאה:

לאחר שבחרתם, אתם רק ממלאים את הפרטים בטופס הבא ואם (ורק אם) הפרויקט ישיג את היעד שלו, אתם תקבלו מייל עם לינק לאתר פייפל (האתר הסולק את הכרטיסים) לצורך חיוב:

תוספת לאחר פירסום: המימון לפרויקט "גיבורים נולדים במותם" לא מתקדם ועל כן הופסק. למעט מימון מלא של הפרויקט (מאה אלף וצפונה), לא ניתן להשקיע בו. אני אמשיך לחקור את חללי ישראל ברקע של פעילות הבלוג (בהנחה שהבלוג עצמו כן ישיג את יעד המימון שלו).

סוף דבר

עדיין יש לכם שאלות? בידקו את חלק ה"שאלות נפוצות" שמתחת ותראו אם יש שם מענה. אבל פה בעצם אנו מסיימים. היות ואני לא יודע אם המימון יצליח, אני גם לא יודע אם לכתוב סיומת טרגית או אופטימית. להודות לכם על גיוס פי 15 מהיעד? או לקלל אתכם על שריסקתם לי את החלום ולהבטיח נקמה?

הסיומת של הטקסטים היא חלק שתמיד דורש ממני הרבה, אבל לא נראה לי שהפעם אני באמת יודע מה לומר. אני מניח שאני יכול לסיים את זה בטריק הקיטשי של "השורה האחרונה היא שלכם" ולנסות להטיל עליכם תחושת אחריות שאולי תסחוט עוד כמה תשלומים, כמו איזה סוכן מכירות מטונף. מתחת לזה לשים את הגרף של מצב המימון מתחילת הפוסט ולסיים בשלוש נקודות…

אחוזים

הנתונים מתעדכנים כל בוקר. הפרויקט נסגר ב-29 למאי בשעה 23:59. כספים שמתקבלים בתקופה זאת כתשלום חד פעמי (ולא כמנוי), מחושבים לפי חלקם ממנוי שנתי בסיסי (25 ש"ח כפול 12 חודשים) ומתווספים לגרף המנויים (כל 300 שקלים = מנוי). 100% מימון משקף את היעד המינימאלי ביותר להמשך הקיום של הבלוג, מעבר לשם אוכל לעשות יותר דברים ויותר מהר, אבל זה לשיקולכם.

——————————————————————————————————————————-

שאלות נפוצות

פוסט זה פורסם בקטגוריה הומור, עיתונות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

97 תגובות על הפוסט האחרון באישתון?

  1. איתמר הגיב:

    היי אישתון
    מזמן רציתי לתמוך בבלוג שלך,
    אבל אני ממש לא מסתדר עם פייפאל, וזאת הייתה האופציה היחידה, אז החלטתי שאני אלמד להשתמש ועוד לא יצא לי.
    אולי תפתח אפשרות של תשלום ישיר מכרטיס אשראי?

    אהבתי

    • Eishton הגיב:

      איך בדיוק? סליקה ישירה (כמו כל עסק) דורשת שאסיר את האנונימיות שלי וזאת לא אפשרות מבחינתי. אם יש לך בעיה עם החיוב בפייפל, שלח לי צילום מסך של ההודעה ואני אפנה אליהם ואטפל בזה. אופציות אחרות שאני עובד איתן:
      bitcoin
      flattr micropayments

      אהבתי

  2. רעות הגיב:

    אפשר לתרום חד פעמית?

    אהבתי

    • Eishton הגיב:

      אפשר אבל כרגע לא מומלץ. אני עוד לא יודע עם הבלוג ימשיך לעבוד (זה תלוי במנויים או במימון לפרויקט החללים) ואז זה מרגיש לי כמו סוג של פגע וברח שכזה שאני לוקח כסף לפני שאני מקפל את הבסטה.

      אז אם את נעולה על צשלום חד-פעמי, עדיף שתחכי ותראי שהבלוג ממשיך להתקיים.

      תוספת 11.5.2013:
      שיניתי את הנוהל ועכשיו אפשר לשלם חד-פעמית או "מנוי מראש". במקרה שהמימון לא יצלח, יונפקו החזרים לכל מי ששילם.

      אהבתי

      • ציפי ירום הגיב:

        אישתון,
        זה יכול להיות תשלום כנגד רשומות העבר. לא חייבים לתרום על העתיד. כל אחד מהתחקירים שלך שווה תרומה בפני עצמו והוא ימשיך להתקיים גם אם לא תמשיך לכתוב, כך שזו תמיכה ראויה בכל מקרה.

        אהבתי

    • Eishton הגיב:

      שיניתי את הנוהל ועכשיו אפשר לשלם חד-פעמית או "מנוי מראש". במקרה שהמימון לא יצלח, יונפקו החזרים לכל מי ששילם.

      אהבתי

  3. לי הגיב:

    היי אישתון,

    בעולם שהולך ומצטמק לכדי סיסמאות בינאריות של נכון ולא-נכון ולחשיבת אפליקציות מצומצמת אני מוקירה את פועלך חושבת שהבלוג שלך עשה אותי אדם מודע יותר וכתוצאה מכך, מאחר וידע הוא כוח, חזק יותר.
    אני מאלו שמסתייגים מפרוייקט החללים אולם מאחר וזהו רק פן אחד של פועלך החלטתי לתמוך בבלוג אך לא ישירות בפרוייקט הזה אלא באמצעות תרומה חודשית. אני מקווה שהמשב החלוש הזה ישתרג עם עוד שכאלו ויתן לך קונטרה אחורית להמשיך קדימה.

    אהבתי

  4. אסף הגיב:

    תוכל לפרסם את כתובת הביטקוין שלך?

    אהבתי

  5. A הגיב:

    אל תמעיט מערכך כעורך וידאו – הסרטון יצא מצוין, הפסקול נהדר וצחקתי בקול רם כמה וכמה פעמים. את הטקסט שרץ במקביל לקטע עם זוהר ארגוב הייתי צריך לקרוא פעמיים כי העיניים כל הזמן נדדו שמאלה.

    מעבר לזה אני בהחלט מסכים עם הציטוטים של העיתונאים – אתה בהחלט ראוי לפרסים הגבוהים ביותר על העשיה העיתונאית שלך. ככל שאלה טרם ניתנו לך (וכנראה גם לא יוענקו בשל בחירתך להישאר אנונימי) תיאלץ להסתפק בהערכה שרוחשים לך קוראיך (אני ביניהם כמובן).

    ישר כוח.

    אהבתי

  6. ענר הגיב:

    התחייבתי לפרוייקט.
    ד"א, כשאתה רושם 0% מנויים לבלוג, הכוונה מהפרסום של הפוסט הזה או כולל מנויים קיימים?
    אני פשוט התחלתי לשלם מנוי לפני שבועיים בערך והאמונה שלי באנושות תפגע קצת, אם יתברר שכל המנויים הקיימים שווים לפחות מ1% מהמטרה :/
    עוד משהו אחד, יש בעיה מהותית להוסיף עוד דרגת מנוי בין 25 ל-50 ש"ח? לצערי 50 ש"ח זה טיפה כבד עלי, אבל 25 ש"ח מרגיש לי מעט מידי. הייתי שמח להיות מנוי ב30 או 35 ש"ח.
    ד"א, הסרטון היה מעולה!

    אהבתי

    • Eishton הגיב:

      יש כ-20-30 מנויים כרגע. כשאני כותב 0% אני מתכוון ליעד המינימאלי פחות מה שכבר קיים (או במילים אחרות – לא כולל מה שכבר ישנו).

      לגבי המנויים…
      סתם זרקתי מספרים. אין מאחוריהם שום היגיון (מלבד המינימום – שקשור לעמלות – והמקסימום – שעוד לא היה). אם יש מספר שאתה מעדיף פשוט שלח לי במייל ואשלח לך לינק ישיר לכל סכום שתבחר.

      תודה.

      אהבתי

  7. נדב הגיב:

    קראתי את מה שרשמת-> ראיתי את הסרטון -> היו בו חתולים-> תרמתי.

    ותודה.

    אהבתי

  8. תום הגיב:

    שלום לכולם,

    אני רוצה להצטרף ללי. לי אין כסף באמת, אני לא משתכר כבר שנה וחצי, כמובן שזה סובייקטיבי!
    בכל זאת אני רוצה לשתף את כולנו. שתמיד תמיד יש משהו לתת. גם אם זה חמישה שקלים בשבוע זה מבורך ונותן מעט לאישתון הרבה יותר לכם. וכשתוכלו תמיד אפשר להעלות ל50 מאה ויותר. ככה אני התחלתי לפני הרבה שנים שהייתי צעיר ואני מתמיד ומנסה להעלות את הסכומיים השנתיים שאני תורם כל שנה, תמיד באותו התחום, אישתון נמצא בתחום אחר, וזו הפעם הראשונה שאני תורם מחוץ לעולם של עזרה לילדים/נשים במצוקה.

    אהבתי

  9. jul הגיב:

    עצוב לי

    אהבתי

  10. ק.מ. הגיב:

    אישיקר
    לאחרונה השתנו נסיבות חיי
    כחלק מאותם שינויים החלטתי החלטה עקרונית לתרום סכומים כספיים קטנים לדברים שאני מאמין בערכם וניתנים חינם
    לאו דווקא על בסיס עשיה חברתית חשובה, אלא כהבעת רצון ליחסי אנוש מבוססי נתינה\מתנה בעולם.
    תרמתי לדברים שונים כמו דף אינטרנט לצפיה "אופליין". שירותי פרוקסי ברחבי העולם. צוות מפתחי משחקים ועוד דברים אחרים שונים ומשונים
    אחד מהם היה לעשות את המנוי החודשי הקבוע לאישתון25.
    מבחינתי, לי כבר נתת ערך אמיתי במשך השנה וחצי שחלפו גם בפוסטים הרבה פחות דרמתיים מעניין החללים.

    אני מקווה שמספיק אנשים יחליטו לתת. אני מקווה שתמשיך לכתוב תמיד גם אם לא.
    שתי בקשות:
    א. לא ממש הבנתי את ה"גרף של מצב המימון" ולאן בדיוק הוא שואף
    ב. אני מבקש שהגרף יחושב\יוצג (בטח לא מעל יכולותיך בחשבון P: ) באופן שבו הוא כולל את המנויים הקיימים (גם כדי שנראה אחד את השני ונרגיש קיימים וגם כדי לעודד אחרים להצטרף אלינו)

    אהבתי

  11. אילן הגיב:

    אוף, כתבתי אבל נמחק.

    אני מסכים עם ק.מ., ומוסיף הצעה להעביר את הגרף מאחוזים למספרים מדוייקים. זה הרבה יותר כיף לתרום למשהו כשאתה יודע כמה התרומה שלך עזרה למאמץ. עם האחוזים אי אפשר לדעת את זה, וזה מוריד לדעתי את המוטיבציה לתרום.

    אהבתי

  12. איתמר 2 הגיב:

    תרמתי, אבל רק כדי להסיר מעלי כל אחריות מוסרית בנוגע לפתרונן המעשי של העוולות השונות הצצות לעתים בבלוג.

    אהבתי

  13. קראתי על הליך בחירת נושאי התחקירים. לנושא "שלי" אין שמץ של סיכוי… מאחלת לך הצלחה עם מנויים אחרים.

    אהבתי

  14. Polymeron הגיב:

    סתם תהיה – קבלת הכספים האנונימית הזאת לא עלולה לסבך אותך עם רשויות המס?

    אהבתי

  15. פינגבאק: ולווט אנדרגראונד - בלוג ביקורת התקשורת של דבורית שרגל » אמרתי לכם‏

  16. המחסנאית הגיב:

    בהצלחה.
    עשיתי מנוי. מעריכה מאד את ההשקעה הרצינית שלך בבחירת נושאי חקירה ובאיסוף הקפדני של מידע שראוי לתגמול גם כספי (כיוון שכפי שהבנתי אין לך די משאבים לעשות זאת כתחביב).

    אהבתי

  17. יעל חבר הגיב:

    יותר מכל אהבתי את הפוסט הזה: "הלאמה אזרחית: תוכנית עשור לשינוי הכלכלה הישראלית". לדעתי, זהו הפרוייקט בו הכי חשוב להשקיע, כי הוא יכול באמת לשנות ולשפר את חיינו. נדמה לי שגם שם, אולי בתגובות, היית מוכן לקחת יוזמה ולפתוח בנק חברתי, תמורת סיוע קל מהמנויים. מאז חיכיתי להמשך ולא שמעתי דבר. וחבל. פרוייקט "גיבורים נולדים במותם", מפנה זרקור מאשים אל תרבות המלחמה והמוות ומדיניות השקר באשר לכל אלה – אבל לא ייצור שינוי של ממש. וכי לא עדיף לבנות מערכת בנקאות אלטרנטיבית, שתשנה את פני החברה, בישראל ובעולם, מאשר לעשות ספר עם כריכה מפוארת, נוקב ככל שיהיה? אני מעריכה מאוד מאוד את המחקר שלך על חללי צה"ל ועל השינוי שהוא עשוי להביא במבט על הצבא, המלחמה והאתוס המלחמתי-לאומי, אבל לא עליו להיות ספינת הדגל. אילו לקחת את הפרוייקט הזה לכיוון של שינוי ואפילו ביטול הצבא, אילו הובלת אותו לשאלה הנוקבת למה בכלל הולכים צעירים לצבא, מה אומרים להם על כך ומה באמת הסיבות ששולחים צעירים לצבא – היה הדבר משנה את מבטנו ומכאן את המדיניות. ומכאן שהיה חשוב עד כדי להיות ספינת הדגל (ביטוי צבאי, אללי). אבל גם אם תראה שמרבית החללים הם מהתאבדויות, תאונות ואש דו-צדדית, תיתן להם שם ופרטים וסיבת המוות – יוסיפו ילדינו ללכת לצבא כסומים אלה, האוחזים איש ברעהו ונופלים בזה אחר זה אל הבור.

    אהבתי

    • Eishton הגיב:

      תני לי כמה אלפי שקלים ואתן לך בלוג. קצת מימון ואתן לך את כל חללי ישראל. עשר אלף שקל בחודש למשך 5 שנים וארים בנק ומערכת מימון שתמחוק את כל שאר המסגרות. לא רווח ולא כלום, רק מימון בשביל לפעול ואני מסוגל לעשות את זה.

      בינתיים אין לי מספיק בשביל בלוג, ככה שכל השאר… רחוק.

      אהבתי

  18. Tamar Dressler הגיב:

    מחר העשירי לחודש, מתפנה לי קצת מסגרת אשראי ואשמח לתרום לפרוייקט ראוי כזה

    אהבתי

  19. Meme הגיב:

    אני מאחלת לך המון הצלחה עם פרוייקט הגיבורים הנולדים במותם, אבל מעט ספקנית לגביו. בעיקר כי העניין של ספרים כבר לא עובד, ובכנות, יעניין אותי הרבה פחות מהאתר המדובר. אם הפרוייקט יצלח, אוריד את הכובע, אבל אם לא, כדאי אולי לשקול לעשות פרוייקט צנוע יותר, ללא מדיה מודפסת (כי הרי העלויות גם יוכלו להיות צנועות יותר – אתר עולה פחות מ100,000 ש"ח).

    בהצלחה, בכל מקרה.

    אהבתי

    • Eishton הגיב:

      הפרויקט ימשיך גם אם רק הבלוג יקבל מימון. זה חשוב מבחינתי ואמשיך לחקור את זה. אבל זה יהיה כבר ברקע וללא ספרים וכדומה. זה היה רעיון ואמרתי נעלה אותו בפני הקוראים. אני לא יודע מראש במה אנשים יבחרו לתמוך.
      תודה.

      אהבתי

  20. עיתונישה הגיב:

    סבירות גבוהה שאעשה מנוי, ולמרות שגם לי אין כרגע כסף לארנונה (עבודתי לא שונה בהרבה משלך) אולי גם אתרום לפרויקט. הבעיה העקרונית שלי עם התרומה היא שאני אאלץ לחשוף את שמי ושם משפחתי לאדם שכול מערך האמונות שלו מושתת על פרטיות. סביר שאפתור עניין זה, אבל לא תזיק איזו מילה בנושא.
    עוד קושי הוא שכמו כול אזרח\ית ישראל, יש לי צורך בקצת נעים בגב. 300 שקל זה מה שמבקש עיתון הארץ עבור כול מערך האינטרנט שלו. חשוב לי להבהיר שמה שאתה עושה חשוב יותר באופן פרטיקואלי מעיתון הארץ, אבל בפועל כמות התוכן שהתורמים מקבלים נמוך משמעותית. אתה חייב להבין שאתה עושה את מה שאתה מאמין בו, מתקיים מפרוטות אבל ישן על מצע של מוסר עליון, בעוד שהתורמים לך לעשות את מה שכולנו מאמינים ח-י-י-ם ב-ש-ק-ר, מתקשים לישון והכי נורא: לא מתכחשים לזה.
    אז אני כאן כדי להזכיר שני דברים:
    א. כמו שאתה יכול לסמוך שהמנויים שלך הם נאמניך הבלתי תלויים, כך אתה יכול לסמוך שאם תשקר או תחדל להיות אישתון שאנחנו מכירים, אתה לא רק תאכזב את אותם נאמנים, אלא תמסור אותם ישירות לידי כול שונאיך.
    ב. לאנשים בעלי אינטגרטי אישי זה ידוע, שזהו דבר קשה ביותר, ללכת נגד המערכת בשביל לשמור על האמונות שלך. מעשה זה אמיץ כי משמעותו להסתכל על העולם מבחוץ ולהסתכן בכך שמהחלל החיצון הזה אין דרך חזרה.
    אנשים כמוך, ואני רוצה להאמין שכמוני, הם אלה שעושים את זה. אבל אנשים כמונו צריכים בכול זאת לזכור שזה קשה לא פחות, ואולי קשה יותר להיות חלק מאותה מערכת, להבין שהיא מלאת חטאים ופגמים, להבין שאתה כחלק מהמערכת מתחזק ומשמן חטאים ופגמים, ולמרות הכול לשמור על האמונה ועל האמונות שלך. מעשה זה אמיץ כי משמעותו להיות סוכן של החלל החיצון בעודך חיה בין חיות העולם. והנה, אתה מוכיח שאתה זקוק לאלה מבפנים כדי להתקיים. אני רוצה שתחרוט על לוח ליבך עבור מה ועבור מי אתה אישתון, כי אני רוצה לתרום לך קצת כסף.

    אהבתי

    • Eishton הגיב:

      1. לגבי הפרטים – את לא חייבת. את יכולה למסור פרטים שקריים מבחינתי. אני פשוט דורש שמות, כי אני צריך לשלוח את הספרים ולתת קרדיטים וכדומה. בשלב מסוים (אם הפרויקט יצא לפועל), אני אצטרך גם כתובת למשלוח. אם יש לך איך לספק פרטים אנונימים ועדיין לקבל את הספר והמיילים, את לא חייבת להכניס פרטים נכונים (מלבד מייל שאני יכול ליצור בו קשר).

      2. ההשואה מול הארץ –
      אין ספק שמבחינת כמות אני לא מתחרה בשום אופן בהארץ. אבל גם במחיר אני לא מתחרה בהם. כרגע, בגלל שזה שלב ראשוני, אז המחיר שלנו דומה מנקודת המבט של המשלם. אבל מנקודת המבט של מקבל התשלום מדובר על מיליוני שקלים בתשלומים, לעומת כמה אלפי שקלים בודדים. ההסתכלות הנכונה בעיני, היא להשוות את התוצר של הבלוג הזה לחלק היחסי שאתם מקבלים בהארץ תמורת אותו הכסף. במילים אחרות: כמה תוכן ואיזה סוג, שווה ל-5-10 אלף שקל בחודש בהארץ? אם נחלק את סך התשלומים להארץ בכמות התוכן, אני חושב שהמצב יתהפך ואלו יהיו הארץ שמספקים פחות תוכן.
      אבל בכל מקרה, מנקודת מבט של המשלם, זה נכון שבפועל הוא מקבל פחות תוכן. לכן:
      א. אני מתכוון לעבוד קשה יותר ולהגביר את הקצב
      ב. אתם לא משלמים על מנוי לבלוג. אני מבקש שתעשו מנוי לבלוג כצורת השקעה. אני מבקש שתהיו המו"לים שלי. אתם גם הקוראים, אבל גם אלו שמאפשרים את הקריאה לכל שאר האנשים. לבלוג יש כ-13 אלף מנויים בלתי משלמים ופחות ממאה שמשלמים.
      ג. ככל שיהיו יותר מנויים, אני אאפשר מנויים זולים יותר. אני לא מבוסס "רווח". אני לא מנסה למקסם שום דבר. כמו שכתבתי בפוסט, מספיק לי שמרבית מנוי הבלוג יעשו מנוי בשקל אחד בחודש ואני יכול לעבוד. אבל היות והמשלמים הם נדירים, אז כרגע אני מטיל עליהם יותר אחריות ועומס. יותר נכון, אני שואל אותם אם הם מעוניינים לקחת עליהם את העומס הזה. אני מבטיח שאם יהיו מספיק מנויים אוריד את זה לעשרה שקלים בחודש ואפילו 5 שקלים.

      לגבי ה-א' ב' שלמטה:

      א. אל דאגה.
      ב. אני חושב שהבלוג, כפי שכתבתי בו לאורך השנה שחלפה, זו ההתחיבות הברורה ביותר. ואני תמיד כאן אם תרצי לתת לי בראש כשתחשבי שטעיתי (והכי גרוע תמיד אפשר לבטל את המנוי). תחושת המחויבות מבחינתי, כאשר אני רואה שאנשים משלמים, היא עצומה.
      ותודה.

      אהבתי

      • עיתונישה הגיב:

        לסיכום התחייבת לעבוד יותר ולהנמיך את סכום המנוי אם וכאשר יהיו מספיק מנויים.
        רשמתי לי.

        אני אחכה עוד קצת ברשותך, בשביל לצפות בהתקדמות.
        זה לא שדברייך לא משכנעים, הם כן. ובכול זאת אחכה כמה ימים.
        צר לי על הטון החשדני, כמו שאומרים זה לא אתה זה אני. הרבה פעמים תרמתי לארגון או לאדם פרטי שאכזב. בכול זאת עד סוף החודש לבטח אעשה מנוי.

        אהבתי

  21. דני הגיב:

    שלום אישתון, אני רוצה לעשות מנוי של 25 ש"ח בחודש (אם אשתי תאשר), בעיקר בזכות התחקיר המרתק שלך על התחנה המרכזית. לפני כן, רציתי לדעת לכמה זמן אני מתחייב?

    אהבתי

    • Eishton הגיב:

      אתה לא מתחייב. אין פה תחיבויות, קנסות או פיצויים. אתה יכול לבטל מתי שאתה רוצה בעמוד התשלומים של הבלוג. אני רק צריך שיתנו לי חודשיים שלושה לבדוק אותי ולעמוד על הרגליים ומשם תעשה מה שבא לך (אבל גם זו בקשה ולא התחיבות). ותודה כמובן.

      אהבתי

  22. גיא הגיב:

    ניסיתי לעשות מנוי דרך פייפאל, אבל אין לי כרטיס אשראי בינלאומי וזה לא מאפשר לי להשלים את המנוי. יש אופציה אחרת?

    אהבתי

    • Eishton הגיב:

      אתה יכול לפתוח חשבון בפייפל ולקשר אותו לחשבון הבנק שלך. זה בטוח לחלוטין ולא עולה כסף למיטב הבנתי.
      אתה יכול גם להעביר סכום של מנוי מראש (25X12=300 לשנה)… אבל זה קצת יקר. אם המימון יכשל, כל מי שעשה מנוי או העביר כספים יקבל החזר. אני לא אעשה פגע וברח.

      אהבתי

      • גיא הגיב:

        כמו שרשמתי, כדי לקשר את חשבון הפייפאל שלי לחשבון הבנק שלי אני זקוק לכרטיס אשראי בינלאומי, ואין לי כזה. בלי קישור מהסוג הזה, אפילו שיש לי את הכסף בחשבון הפייפאל, אני לא יכול לשלם אפילו שקל במסגרת מנוי חודשי.

        אהבתי

        • Eishton הגיב:

          אני לא מכיר בעיה שכזאת. פייפאל תומכים בכרטיסים ישראלים. יתכן שיש לך כרטיס 8 ספרות, בו הם לא תומכים. בכל מקרה, אתה יכול לשלוח לי צילום מסך עם השגיאה או לחילופין להעביר תשלום חד פעמי (אבל אז כמובן זו מעמסה גדולה יותר). אני כאן ובמייל אם אתה צריך ליצור קשר.

          אהבתי

          • גיא הגיב:

            יש לי כרטיס 9 ספרות (סטודנט). אם יש לך רעיון לאיזו דרך חלופית שבה אני יכול לשלם לך, אשמח לשמוע.

            אהבתי

          • Eishton הגיב:

            אני חושב שכרטיסי 9 ספרות עדיין יעבדו לתשלום חד פעמי. להוראת קבע הם בטוח לא יעבדו ואין לי תחליף לנושא הוראת הקבע מלבד פייפל כרגע. אופציות נוספות לתשלום חד פעמי – ביטקוין או פשוט להשתמש בכרטיס של חבר או משפחה ולשלם להם במקום.

            תודה רבה בכל מקרה…

            אהבתי

  23. יעל חבר הגיב:

    שלום אישתון,

    אני מעריכה מאוד מאוד את הבלוג שלך. יש עוד כמה בלוגים שאני אוהבת ומעריכה מאוד. חלקם מבקשים תרומה. בדקתי: "ארץ האמורי" אינם מבקשים, אבל הם פועלים אחרת. "לא למות טיפש" של עידן לנדו עובד גם הוא על תחקירים מצויינים, ואף הוא מבקש תרומה. וכבר אז חשבתי, והיה זה עוד לפני שעיתון "הארץ" החל לבקש כסף על העיתון האינטרנטי שלו ולגרור את כל שאר העיתונים לכך: יש משהו פסול מעיקרו בבקשה לשלם על דבר הניתן חינם. אילו הייתי צריכה לשלם על כל הבלוגים שאני קוראת – היה הדבר מגיע למאות שקלים בחודש. גם לעיתון "הארץ" האינטרנטי אני מסרבת לשלם. בעיקרון. בלוג הוא יומן. בלוג הוא עיתונות. בלוג הוא הצורך להתבטא מבלי הצורך שהדבר יעבור דרך מסננת של ממסד של מערכת עיתון, הוצאת ספרים, כתב עת, הרצאות וימי עיון וכו'. יש והדחף הזה קורא לעשיית תחקירים וזה תובעני מאוד. אני יודעת, הייתי שם. עשיתי תחקיר וסרט על אחי, שהוא חלל צה"ל. עברתי לחצים רבים. בסופו של דבר הסרט יצא לאור, אך לא הופץ, מכיוון שלא רציתי לוותר על חירותי כלפי כל המערכות הכרוכות בכך. ועדיין אני מתעקשת: אם אתה מקבל כסף על פועלך בבלוג – אתה מאבד את חירותך. וגם אני, כצרכנית של הבלוג, מאבדת את חירותי. הקשר בינינו נעשה כלכלי. אני לא יכולה להסביר במילים מה יתקלקל עבורי, אבל אם אשלם לך, זה כמו לקנות את עיתון "הארץ" פעם בשבוע. זו לא העסקה שאני רוצה לעשות איתך. אני רוצה שתהיה רעב. שתכתוב כי אתה מוכרח ולא כי זו פרנסתך. יש כאן מספיק כותבים בשביל פרנסה. ואני רוצה לעודד את המגמה שהעלית בפוסט "הלאמה אזרחית: תוכנית עשור לשינוי הכלכלה הישראלית": לא הכל נמדד בכסף. להיפך, צריך לשאוף להוציא דברים אל מחוץ לכסף. וכמו ש"הארץ" עשה דבר איום ונורא בהטילו תשלום על המהדורה האינטרנטית שלו (ולא מעניין אותי שזה כבר קורה בעולם) כך אתה עושה דבר איום ונורא בהמירך את רוח החופש בכסף. סלח לי, אני לא רוצה לפגוע. חרף הדחף שלי לתרום לבלוג הנהדר שלך אני עוצרת בעדי. לא, אני לא רוצה את ה"מוצר" שאתה מוכר לי. אני רוצה את הנתינה שלך. אני רוצה את הדחף שלך לכתוב, יהיה אשר יהיה. אני רוצה את החופש שלך. אל יהיו אלה קרדום לחפור בו.

    אהבתי

    • ק.מ. הגיב:

      הלוואי

      תחת שפיות חברתית.
      נתינה היתה מתקיימת כבילתי תלויה וניזונה מנתינות אחרות.
      אפילו ללא סחר ישיר, פשוט מתנות.

      אבל בואו נהיה ראליים (רק לרגע, אני שונא פרגמטיות!)
      אין אפשרות נכון להרגע פשוט לתת לאישתון, מפאת סוג עשייתו
      והאנונימיות הנגזרת.
      אי אפשר לשלוח לו בישולים לשבת או להזמין אותו לארוחת ערב
      אי אפשר להשאיל לו את האוטוקראוון או להזמין אותו לכתוב בביתך
      אי אפשר לספק לו חשמל חינם או מים או WIFI
      או בקיצור
      למרות שהיה עדיף בהרבה אם פשוט היית נותנת לו חזרה על בסיס נתינה בלבד סט עפרונות וורודים בסרט סגול, את לא יכולה
      במקרה של אישתון, –כסף– (איכס פויה, אני מסכים) הוא האפשרות היחידה שיש לנו לתת לו משהו.

      ועוד מחשבה אחת על –כסף– אם יותר לי
      באיזשהו אופן ראשוני, עקרוני וקדום, תחליתו של הכסף או סחר חליפין במקור, היא לאפשר לכל האנושות להשתתף בעשיה ולתרום מכישוריה לכלל
      כך יכול אדם להקדיש את כל חייו נגיד, ליצירת פסלונים של מדוזות מנייר טואלט
      אבל דרך סחר חליפין, לדאוג לכל צרכיו
      במקור, כאמור, רעיון יפה (סליחה על הפשטנות, זה פשוט לא הנושא)

      עכשיו,
      אני אהיה הראשון להסכים ש–כסף– בצורתו המודרנית הפך להיות כלי לשליטה\סחיטה\איום\ניצול\עיוות ומה לא (ע"ע הלינק שמופיע על שמי)
      אבל זה ממש לא אומר שאנחנו חייבים להשתמש בו ככזה
      אני חושב שכשאני מחליט לתרום מהמעט כסף שיש לי, לעשיה יצירתית ובמיוחד לעשיה בעלת חשיבות חברתית, במיוחד במיוחד במיוחד! כאשר העשיה הזו קודם כבר נעשתה וניתנה בחינם. לפחות במידה מסויימת, אני מחזיר שפיות לכסף.

      רק תחשבי/ו מה היה קורה אם מראש היינו תורמים ומחזקים עיתונאים ישירות באופן אישי ולפי עומק וחשיבות עבודתם??
      עיתונים לא היו מתפתחים בכלל ו/או לא מתדרדרים לזונות הטקסטואלית והגרפיות שהם כיום.

      לסיכום
      אני נוטה להסכים מאוד עם עדיפותה של נתינה על פני כסף
      אבל חושב שבמקרה של אישתון
      עד יבואו ימים שנכונן עולם שפוי יותר
      שווה בכל זאת להתפשר.
      ההשקעה בטוחה (מכיוון שאת התמורה כבר קיבלנו מראש)
      ומצורף אליה חינם "פטור מלא מרגשות אשם על עוולות באשר הם" חתום ע"י אישתון (ראי בתגובות למעלה) לא שווה? :)

      אהבתי

    • אילן הגיב:

      יעל, אני לא כל כך מבין, מבחינה פרגמטית: את ממש רוצה שהוא יהיה רעב עד כדי שלא יהיה לו אוכל להכניס לפה?

      האיש(תון) עושה עבודה חשובה ומעניינת. הוא משקיע בזה את כל זמנו כי התחקירים שלו עמוקים, יוצאים באופן יחסית תדיר, והוא עובד עליהם לבד. מי שמשקיע את כל זמנו במשהו, אין לו בהגדרה זמן להרוויח כסף בצורה אחרת.

      מה את מציעה? שלא ישקיע את כל זמנו בזה? שירעב באמת? שאם אין לו כסף שיפסיק לעשות את זה?

      אהבתי

    • Eishton הגיב:

      אני לא כותב בשביל להתפרנס. אני כותב כי אני אוהב את זה. ואכן, כפי שאת מתארת וכפי שקרה בכל הבלוגים שאיזכרת, פתחתי את הבלוג שלי ללא כוונות רווח. רציתי לכתוב. הגיע התחקיר על חללי צה"ל של שנה שעברה ומצאתי את עצמי עובד שעות רבות. פירסמתי. הקוראים פנו אלי ואמרו לי תוציא ממשרד הביטחון תגובות. אמרתי להם – אני לא עיתונאי. הם אמרו לי שטויות. שיניתי כיוון. אמרתי לעצמי, אם הקוראים טוענים שאני עיתונאי, אז אולי אני צריך להתנהג בהתאם. ביקשתי תגובות. הקלטתי שיחות. פניתי לעיתונים וגופים שונים. קיבלתי הדלפה מצה"ל. העברתי חודש שבו לא התפרנסתי אפילו יום אחד. פשוט חודש שלם של עבודה על התחקיר ההוא. באותו הזמן אפילו לא היתה אפשרות לשלם בבלוג. לא רק שלא עבדתי, גם הוצאתי מאות שקלים על התחקיר.

      אני לא אעבור על כל התחקירים וכל השעות של השנה שחלפה, אבל הם לא מאפשרים לי לעבוד תוך כדי הכתיבה. זה לא שאני מבקש להתפרנס מהכתיבה – אני מבקש להתקיים מהכתיבה. ב"הארץ" הלכו על גישה חוסמת. אני לא שם חומה, אלא שואל אם את מעונינת בהמשך הקיום של הבלוג בשביל כולם. בהארץ היה ועדיין יש פירסומות. המון פירסומות. בהארץ לא מפרסמים חלק מהדברים שפירסמתי. את משלמת להארץ גם כשאת אומרת שאת לא משלמת להם. בכל פעם שאת נכנסת לעמוד שלהם, את משלמת להם.

      אז אצלי אין פרסומות. אני לא סוחט ממך תשלום מבלי שתביני זאת, אלא אומר באופן ישיר: אני צריך שישלמו בכדי שאמשיך לעבוד.
      את חושבת שזה אומר שזה ימיר את ההתנהלות שלי לפיננסית במקום רוחנית. אבל זה בדיוק ההפך – זו את שמתנהלת באופן חומרני. את אומרת לי "תהיה רעב". הפירוש של זה הוא: "מתוך החוסר בכסף צומחת הכתיבה". זו את שחושבת שכסף הוא פקטור בכתיבה (על דרך התמריץ שבחוסרו). הכסף הוא לא תמריץ מבחינתי – לא החוסר בו ולא עודף מופלג שלו. אני צריך בדיוק את המינימום בכדי להתקיים. אין לי שום הערכה לכסף. אם מישהו מעוניין לדאוג לי למגורים, אוכל והוצאות העבודה – אני לא אבקש שקל מהקוראים. את רוצה את החופש שלי? החופש שלי הוא כאשר הכסף הוא לא פקטור מבחינתי. בעוד חודש וחצי אין לי איך לשלם חשבונות. הכל נסגר. אני אפילו לא יכול לשלם בשביל האינטרנט, בכדי לעבוד על הבלוג. זה החופש שלי? וגם אם תקראי לזה חופש, הרי שלא תהיה בו יצירה. וגם לו תהיה בו יצירה, הרי שלא תהיה לה חשיפה.

      אם קשה לך עם המילה "כסף" תמירי אותה באוכל, מים, בגדים, קורת גג וכדומה. אין לי שום תוכנית חיסכון, שום פנסיה, שום ימי מחלה או תנאים. אין פה שום דבר מעבר לבסיס הנמוך ביותר, שבכל מקצוע אחר שהייתי בוחר, היה בכלל נחשב להעסקה בתנאים פליליים.

      אהבתי

    • מאיה הגיב:

      היי יעל,
      אני חושבת שהבנתי את בסיס ההסתייגות שלך. זה היה יכול להיות אדיר אם הוא היה יורש איזה סכום או מצליח להחזיק בעבודה שתפרנס אותו במקביל לכתיבת הבלוג, אבל זה לא המצב, כי כשמשקיעים במשהו כזה, זה נהיה ה-main thing, בשביל לעשות את זה כמו שצריך. אני מתנדבת כבר כמה שנים, ועד לא מזמן העדפתי לא לעבוד במקומות שבהם אני מתנדבת כדי שזה לא "ילכלך" את העשייה שלי. אני לא רוצה לצפות לגמול, ואני לא רוצה שהעט תיפול לי כשנגמרו השעות שעליהן משלמים לי, אבל בשלב מסוים כבר לא היתה לי ברירה, כשזה היה או לעזוב את מקום ההתנדבות ולעבוד במשהו אחר על חשבון השעות האלה, או להמשיך באותו מקום אבל בתשלום – העדפתי להישאר ולהמשיך לפעול באותו מקום, ואני חושבת שבטווח הארוך זה לא פגע בעשייה שלי. אז אם הבנתי נכון את ההסתייגות, אני רוצה להסב את תשמת ליבך למספר נקודות:
      1. הפופולאריות של אישתון (אם אפשר להגיד כזה דבר) נובעת לדעתי פחות מהעמדות הספציפיות שהוא מבטא, בפוסטים שהוא כותב ויותר מהאמינות, היסודיות, התעוזה והיושרה של הפוסטים שהוא מפרסם. כלומר, קשה לי לדמיין מצב שבו הוא יכתוב באופן שונה כדי שהקוראים ימשיכו לשלם לו, כי הם משלמים לו גם כשלא נעים לשמוע את מה שיש לו לומר.
      2. בניגוד למצב שתיארתי לעיל, ולעובדים במקומות שונים, אישתון יוצר חוזה אחר עם הקוראים שלו, שונה מזה של "מועסקים", גם במובן שאנחנו לא "מעסיק אחד" שמחזיק אותו אלא הרבה אנשים, וגם במובן שאישתון הוא-הוא שמכתיב את תנאי החוזה. לכל היותר הוא מאפשר לקוראים להעלות רעיונות לתחקירים, אבל לא יותר מזה. אין לנו סיי בנוגע לעריכה עצמה של הטקסטים שלו. הוא נשאר עצמאי.
      3. ברמה האישית, אני יושבת וקוראת עיתונים ורואה חדשות, ומוצאת שלא אחת עולות לי שאלות, לגבי כל מני אלמנטים שמוצגים כעובדות וכן הלאה. אני יודעת שטכנית אני יכולה לענות על השאלות של עצמי אם רק אשב על זה כמו שצריך ולכל הפחות אתחיל לקרוא חומרים שונים – להתעמק בנתונים סטטיסטיים של גופים שונים, פרסומים זרים, תכנים כלכליים או משפטיים וכו' (בהנחה שכל האינפורמציה נגישה, וגם זה לא תמיד). אין לי באמת את הזמן והאנרגיה לעשות את זה. אפילו אם היו לי, יש המון מידע שהוא לא נגיש, שבשבילו צריך לעשות עבודה עיתונאית פרופר שזה well beyond my capacity. אז אין לי זמן, יידע ואנרגיה, אבל, למזלי, יש אישתון.
      [הלוואי והיה אפשר לעשות ממנו מערכת אישתון ולא רק אישתון אחד, שתעבוד פי 10 (או 1000), וייתן קונטרה רצינית ומבוססת לכל סיפור שמתפרסם בתקשורת].
      בקיצור, אני אתרום לו בשמחה, על זה שהוא עושה את מה שאין לי כוח זמן או ידע לעשות.
      4. עוד נקודה – הייתי מעדיפה שאישתון יתפרנס מהגרושים שלי ושל רבים שכמותי מאשר מאיזה ספונסר אינטרנסט.

      אהבתי

    • יפת הגיב:

      יעל, פתחת כאן דיון עקרוני, מעניין- ולדעתי מיותר. יש הבדל בין אישתון לעיתון הארץ. עיתון הארץ דורש תשלום- ומתנה בכך את האפשרות שלך כלקוח לצפות בתכניו. אישתון מבקש תשלום- ואם יצליח לאסוף מספיק כסף להמשך עבודתו, גם את, כמו כל אדם עם חיבור אינטרנט, תוכלי לצפות בתכני האתר. הארץ סוחר בתוכן. אישתון מפיץ תוכן חינם- ומבקש את תמיכתך.

      אהבתי

  24. Yoram Gat הגיב:

    1. גם אני נרשמתי למנוי בסיסי – תודה על העבודה והמסירות.

    בהמשך לנתונים שבפוסט ולדיון שנערך פה, עלה בדעתי שהדבר לשאוף אליו הוא שקיפות מלאה: רישום שוטף של ההכנסות, ההוצאות ושעות העבודה מדי חודש ושל מספר המנויים.

    במישור הסמלי, שקיפות שכזו מתאימה לרוח הבלוג ומבדילה בין אישתון לבין העיתונות המסחרית שמתיימרת לגלות לקוראיה את המציאות אך עסוקה בעצמה בהסתרת מידע. ובמישור הפרקטי, הדבר יאפשר לקוראים לעקוב אחרי מצבו הכספי של הבלוג ולדעת אם השקעה כספית נוספת מצידם נחוצה.

    2. באשר לכמות התוכן: אין דבר קל יותר מלייצר עוד "תוכן" על ידי שכפול הודעות לעיתונות של הממשלה או גופים מסחריים. זהו חלק ניכר של התוכן בעיתונות המסחרית. גם מאמרי מערכת או מאמרי דעות הם קלים יחסית לייצור ולכן הם נפוצים בעיתונות וגם ברשת. התוכן שאישתון יוצר הוא תוכן יקר לייצור וצריך להימדד על פי איכותו ולא על פי כמותו.

    3. באשר ל"נתינה" מול "תשלום": לא מדובר כאן, להבנתי, על "מסחר" (הקוראים משלמים ובתמורה אישתון כותב). מדובר על חלוקת עלות היצירה. העלות הזו פשוט גבוהה מדי עבור אישתון לשאת אותה בעצמו והוא זקוק לעזרה. בכל מקרה ברור שבעתיד הנראה לעין עיקר הנטל יפול על אישתון עצמו. אותם קוראים שיכולים להרשות לעצמם מוזמנים לשאת בחלק מהנטל – לתת מעצמם גם כן.

    4. לבסוף: אפשר אולי לחשוב על דרכים אחרות בהן אפשר לשתף אנשים נוספים בעשייה. לכל קורא ישנו מן הסתם איזור של עניין ומומחיות שעשוי להיות רלוונטי לתוכן הבלוג לעיתים. אפשר ליצור "מערכת" – קבוצה של אנשים שמעוניינת להשתתף ביצירת התוכן ושאישתון יוכל להיעזר בה בעת הצורך.

    אהבתי

  25. Yoram Gat הגיב:

    > עשר אלף שקל בחודש למשך 5 שנים וארים בנק ומערכת מימון שתמחוק את כל שאר המסגרות. לא רווח ולא כלום, רק מימון בשביל לפעול ואני מסוגל לעשות את זה.

    זה מאד מעניין, והסכום נשמע בר השגה. האם תוכל לתת קצת יותר פרטים על איך דבר כזה יכול להיעשות?

    אהבתי

  26. HarToIdentify הגיב:

    שלום לך אישתון/יקר
    ייעץ לי איך לשלם ב PayPal שמנוהל בדולרים.
    תודה
    HarToIdentify
    קורא ומשיב למכתבים בערב

    אהבתי

  27. הילה הגיב:

    אוהבת אותך מאד אבל מתקשה לשלם כל עוד אתה אנונימי…

    אהבתי

    • Eishton הגיב:

      מה מפריע לך? שאני אקח את הכסף שלך ומה? שאני טרוריסט שהקים בלוג ישראלי בכדי לממן עם כמה אלפי שקלים פעולות טרור? שאני משתמש בכסף בכדי להשתלט על אדמה פלסטינית?

      את יודעת מי אני. את פשוט לא יודעת איך קוראים לי. ולמען האמת, תבחרי את המוצר שלך – משקה אהוב, עיתון אהוב, מזון אהוב, ריהוט וכדומה – ותוך 10 דקות אני אוכיח לך שאת גם לא יודעת מי עומד מאחורי הדברים האלה באותה המידה. את יודעת מי המוכר במכולת? בסופר? בתחנת דלק? מי הבעלים? מה הם עושים עם הכסף? מה דעותיהם? שירתו בצבא? יחס לזכויות אדם? עמדות פוליטיות?

      את יודעת עלי הרבה יותר מרוב האנשים שאת בוחרת לשלם להם על דברים.

      אהבתי

      • hila הגיב:

        :) יאללה בסדר, שכנעת אותי. רק בגלל שאני נהנת לקרוא את הבלוג שלך יותר מכל דבר אחר שרץ היום באינטרנט.

        אהבתי

  28. מאיה הגיב:

    התלבטות לגבי סכום המנוי. כרגע ההכנסות שלי בגובה הרצפה (למעשה כמה אלפים מתחת), אז לא אוכל לתת מעל ל-25 ש"ח, אבל בעוד מספר חודשים הסטטוס הזה ישתנה ואוכל להוציא יותר. תהיה אפשרות לשנות את סכום המנוי? איך הכי יעיל לעשות (מבחינת עמלות וכיו"ב) – לרכוש כרגע מנוי של 25, ולכשמצבי הכלכלי ישתנה לרכוש מנוי נוסף? לבטל ולרכוש מנוי מחדש של 50 ש"ח (ואולי אף יותר)?

    אהבתי

    • יפת הגיב:

      לא חשבתי על זה… בתשלום דרך פייפאל יש עמלה קבועה? אם כן- אשלם על שנה מראש, בתשלום אחד. יותר כסף יגיע אליך לכיס. אני לא חושב שיהיה צורך בהחזר- עברו רק יומיים, והאינפוגרפיקה מצביעה על 58%…

      אהבתי

      • Eishton הגיב:

        העמלה אכן תהיה קטנה יותר, אך העומס על הצד של המשלמים גדול יותר. מבחינת סיכון, כמו שכבר אמרתי, בכל מקרה יהיה החזר אם תהיה בעיה. כך שאין פה סיכון. אז כן, זה אכן עדיף לי. אבל תודה כך או כך.

        אהבתי

    • Eishton הגיב:

      המנוי אינו בהתחיבות. בעמוד התשלומים של הבלוג יש כפתור ביטול למנוי ובכל נקודת זמן את יכולה לעצור את המנוי הזה. זה בנוי אך ורק על הערכה שלך של הבלוג (אם כי בשלב הזה של הזמן, אני צריך שאנשים יתמידו לפחות חודשיים-שלוש, גם אם הם ימצאו פוסט אחד שהם לא אוהבים או לא ברמה לדעתם).
      את תמיד יכולה לבטל את המנוי ואז לעשות מנוי בסכום אחר. אם לא מצאת סכום שמתאים לך, את יכולה לפנות אלי במייל ואני אעביר לך לינק ישיר לסכום הרלוונטי.
      אין עמלה על המנוי עצמו. כל פעם שמועבר תשלום הם לוקחים ממני עמלה, אבל לא על הפתיחה והסגירה של המנויים. כך שכן… את יכולה להתחיל עם מנוי שנוח לך כרגע ולאט לאט לטפס להגדיל אותו עד שתגיעי לשני מיליון דולר!!!

      תודה

      אהבתי

      • מאיה הגיב:

        נהדר! אז לשנינו יש אינטרס שהקריירה שלי תצלח! :)
        שלחתי לך מייל עם בקשה שתשלח לי לינק לתשלום של 40 ש"ח

        אהבתי

  29. Omer Katz הגיב:

    ואם באמת שאין לי כסף? אני יכול לתרום מזמני? זה יעזור לשמור את הבלוג פתוח? אני תוכניתן ובעל מודעות פוליטית וכשרון כתיבה סביר :)

    אהבתי

  30. פנטזיונר שהיה בעולמות הגיב:

    הקטע עם ה"שני מיליון דולר" בסוף, נלקח מהסיום של "הר החורבן האפל של האבדון", לא? כשהם פרסמו את התכניות שלהם לסרט פנטזיה ישראלי.

    אהבתי

  31. פינגבאק: בין תחביב למקצוע: עתיד אתרי התוכן בישראל

  32. אמיר הגיב:

    שלום אישתון, הבלוג שלך מעולה.

    בקטגוריה "מה מצאתי" לגבי התחקיר "לקלף את בצל הצנזורה: המשוואה שמאחורי האסיר X" ישנה טעות כתיב – יועילו במקום יואילו.

    אהבתי

  33. פנטזיונר שהיה בעולמות הגיב:

    תוכל לעזור לי ולספק לי נתונים על פערים בין שכר בכירים לביצועים בבקשה? אם זו לא טרחה.

    אהבתי

    • פנטזיונר שהיה בעולמות הגיב:

      מצטער אם זו חוצפה מצידי><

      אהבתי

    • Eishton הגיב:

      אין לי מידע כזה בשלוף ובטח שלא בישראל. אני יכול לומר לך שמחקרים מצאו שבכל הנוגע לעבודות הדורשות דמיון ואינטילגנציה, כסף אינו גורם לשיפור ביצועים, מעבר לנקודה המינימאלית הנדרשת לאדם בכדי שכסף לא יהווה פקטור מבחינתו. במילים אחרות: אנשים צריכים להרוויח מספיק בשביל שיהיה להם בית, אוכל, מים, רפואה וכולי… אבל מעבר לנקודה הזאת, כסף לא יגרום להם לעבוד יותר טוב, אלא רק האהבה שלהם לדבר שהם עושים ותחושת האוטונומיה והאחריות שניתנת להם בתחום שלהם. זו הרצאה קצרצרה ופופולרית בתחום:

      אהבתי

  34. מישהו הגיב:

    האם אתה מתכוון להכין סרטון\פוסט נוסף כדי ליצור קצת הייפ ולהזכיר לאנשים שעוד לא החליטו לעשות מנוי שצריך אותם?
    הגעת ל85% ונותרו עוד 10 ימים… זה יהיה מאוד עצוב אם הקמפיין לא יצליח כשהוא כל-כך קרוב ליעד…

    אהבתי

  35. קובי הגיב:

    למה לא ללכת על מהדורה דיגיטלית לספר ולחסוך את עלויות ההדפסה-הפצה?

    אהבתי

  36. פינגבאק: מוחמד א-דורה: הפלסטיני של שרדינגר | אישתון

  37. פינגבאק: עיניים פקוחות 2.6.2013: כך מושתקות התאבדויות – כך נראה ניצחון | אישתון

  38. פינגבאק: איך להרוויח המון כסף בקמפיין מימון המונים : בלוג נעים מאוד

  39. פינגבאק: איך להרוויח המון כסף בקמפיין מימון המונים

  40. עכבר הגיב:

    1. בסרטון המגניב שכותרו "פרויקט המימון של אישתון: …" מופיעה איזה אחת עם כיסוי ראש בדקה 6:14.
    נראה לי ככה עושים לינק: http://www.youtube.com/watch?v=SJOoHlyRJG4&feature=player_detailpage#t=374s
    מי זאת? מה שמה? מה היא עושה?
    2.
    א. האם יש דרך לתרום באנונימיות? הכוונה למסור כסף מזומן ברחוב לא מצולם. בדיוק כפי שעושים לקבצנים. נוח, אנונימי, ונותן את התמורה הכי טובה לכסף.
    ב. האם יש דרך לתרום כך שאף אגורה שחוקה לא תגיע לכיס של paypal, או כל אחד אחר שעושה עסקים מכסף? עסקים מכסף- הכוונה מעביר כסף ממקום למקום (בנק, פייפל, חברת אשראי ועוד)
    ג. האם אפשר לתרום עבודה, ולא כסף? כפי שענית לעומר כץ התוכניתן.

    3. אולי זה קצת לא הוגן לשאול/לבקש (לכן תמנע מלהתיחס אם זה באמת לא הוגן). אבל למה שיטות העבודה שלך לא מפורסמות? להבנתי, התרומה היא כדי שתעשה עבודה שאני מפיק ממנה תועלת. למה שאני לא אוכל לעשות חלק מהעבודה בעצמי, ולהפיק יותר תועלת לעצמי?

    אהבתי

    • Eishton הגיב:

      1. https://www.facebook.com/tyarom

      2.
      א. אנונימיות מוחלטת אפשרית דרך ביטקויין בלבד.
      ב. שוב – ביטקויין.
      ג. תלוי צורך והזדמנות. אין לי משהו קבוע.

      3. מה זאת אומרת "שיטות העבודה"? אני פשוט הולך ובודק (בהנחה שאנחנו לא מדברים על טורי הדעה). או שאני חופר ברשת ומחפש מידע או שאני פיזית הולך למקומות ובודק דברים.

      אהבתי

      • עכבר הגיב:

        2. דרך ביטקוין אומנם לא ידוע כמה כסף אני תורם, אבל כן ידוע כמה מכספי משמש למטרות מפוקפקות (המטרות שיש טעם עבורם להמיר שקלים לביטקוינים). למה שלא תפתח איזה תיבת דואר, שאפשר יהיה להכניס אליה זוזים באופן מזדמן?
        3. גם אני הולך ובודק… קל לך להגיד. אבל אני לא מגיע לחצי מהתוצאות שלך לפני שאני מגיע למבוי סתום.
        אותו הדבר בללכת פיזית.

        אהבתי

        • Eishton הגיב:

          2. דרך ביטקוין לא יודעים כלום. אם אתה בוחר לתת פרטים אמיתיים שלך זה עניין אחר. תאורתית אפשר לשחזר אחרוה לכתובות IP וכדומה, אבל אף אחד לא יעשה את זה בשביל הנושא השולי הזה, מה גם שבקלות תוכל להסוות גם את המידע הזה. אין לי מושג מה זה "זוזים" למעט מטבע ישן.

          3. לא יודע לומר לך. שב 50 שעות על מה שכולם עושים חצי שעה ואם יש לך חוש ריח אז אתה תגיע למה שאתה צריך.

          אהבתי

  41. פינגבאק: איך לגייס המון כסף בקמפיין מימון המונים - כיכר אשוקה

כתיבת תגובה

